Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 69  -  1982     side    8

     
 

Ford'erne med rejemad og fynsk øl.« De første biler var vel produceret i udlandet, men inden længe var produktionen på den danske samlefabrik i København oppe på fuld styrke, som det også kan ses af figuren. Desværre gik det hurtigt tilbage igen, selv om det skal tages i betragtning, at fabrikken også producerede Ford A lastvogne og senere Fords 1933 V-8 model. Den danske fabrik forsynede hele Skandinavien, Polen og de baltiske lande, men der er sikkert også kommet en del biler udefra, bl.a. rapporteres det, at 400 stk. blev sendt fra Canada til Sverige i juli 1932. I alt blev det på fabrikken i København fremstillet 6.953 biler, som kan fordeles på følgende måde:

 

Alle karrosserityper blev produceret, men langt de mest almindelige var 2 og 4 dørs sedan'er, som udgjorde næsten 90% af produktionen.

 

Det er Arnold Jensens 1932 Convertible Sedan, der kommer buldrende ved et løb på banen i Hobro 12/6 1951. En lignende vogn i miserabel stand blev for nylig eksporteret til USA, men vi har stadig Asger Steen Andersens i fin stand, et tidligt eksemplar af denne særprægede model. Et 4-cylindret er O. T. Neels familieklenodie – er der bevaret andre?