|
Ford'erne med rejemad og fynsk øl.«
De første biler var vel produceret i udlandet, men
inden længe var produktionen på den danske samlefabrik i København oppe
på fuld styrke, som det også kan ses af figuren. Desværre gik det
hurtigt tilbage igen, selv om det skal tages i betragtning, at fabrikken
også producerede Ford A lastvogne og senere Fords 1933 V-8 model. Den
danske fabrik forsynede hele Skandinavien, Polen og de baltiske lande, men
der er sikkert også kommet en del biler udefra, bl.a. rapporteres det, at
400 stk. blev sendt fra Canada til Sverige i juli 1932. I alt blev det på
fabrikken i København fremstillet 6.953 biler, som kan fordeles på
følgende måde:
|
|
Alle karrosserityper blev
produceret, men langt de mest almindelige var 2 og 4 dørs sedan'er,
som udgjorde næsten 90% af produktionen. |
|
Det er Arnold Jensens 1932
Convertible Sedan, der kommer buldrende ved et løb på banen i
Hobro 12/6 1951. En lignende vogn i miserabel stand blev for nylig
eksporteret til USA, men vi har stadig Asger Steen Andersens i fin
stand, et tidligt eksemplar af denne særprægede model. Et
4-cylindret er O. T. Neels familieklenodie – er der bevaret andre? |
|
|