Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 69  -  1982     side    9

     
 

Når man ser på denne mangfoldighed af karrosserityper, hvoraf nogle fandtes både i standard og deluxe udgave, kan man undres over, om dette var     økonomisk forsvarligt. Det har det næppe været. F.eks. tilbød en roadster og en cabriolet en køber næsten det samme, men der er praktisk taget in-

 

tet, der går igen i de to typer i karrosseri eller indvendigt udstyr. Ikke engang sådan noget som dørhåndtag, sæder eller vinduesvisker.
   Sedanmodellerne havde karrosserier af engelsk oprindelse. De er til forskel fra de amerikanske karrosserier en del bredere, har døråbning fremad og en del træværk i karrosseriet. Ford havde et savværk i Hou med ca. 100 mand, og det siges, at tiloversblevet opskåret træ til bl.a. 32-modellen blev brugt til generatorbrænde under krigen.
   De øvrige karrosserityper var baseret på amerikanske komponenter, og det er svært for en ikke-kender at se forskel på en dansk produceret og en amerikansk produceret 1932'er, men nogle detaljer skal her nævnes: F.eks. har næsten alle dansk producerede biler kølerhjelmssider, som kun findes på prototyper i USA, og som er en stor sjældenhed i dag. De blev i USA fundet utilfredsstillende på grund af »oliedunkseffekten«, og så blev de tiloversblevne kølerhjelme altså sendt til Danmark. Det samme gælder i øvrigt ventilationsklappen.
   Noget særligt var bremserne. Det amerikanske system, som måske også er forekommet i den danske produk-