Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 69  -  1982     side    10

     
 

Løb ved Ravnholm i 1934, med en 1934 V8 roadster - hvem er køreren? Der er næsten ingen forskel på 1933 og 1934-modellernes karrosserier - kølergitret spidser lidt mere forneden på den ældste, og emblemet foroven på den anden har en trekantet indfatning. Nemmest er det at tælle grebene på motorhjelmen - der er én i 33 og to i 34

 

tion, har en tværaksel midt i bilen, som påvirkes af bremsepedal og håndbremse, og hvorfra der via bremsestænger er forbindelse til hjulene. Systemet

 

 

 

indebærer, at håndbremsen virker på alle 4 hjul. Ved det tyske og engelske system påvirker håndbremsen kun baghjulene. Det ene system har to tværaksler, den ene forbundet til bremsepedalen og den anden til håndbremsen, men kun med en enkelt bremsestang til hvert baghjul. Ved det andet system er der ligeledes to tværaksler, men to bremsestænger til hvert baghjul. Det skal også nævnes, at de dansk indregistrerede biler havde afviservinger. Som regel fra firmaet »Weikra« med »Ford« prentet på celluloiden.
   Den danske samlefabrik var kun 1½ måned bagud med at præsentere 32-modellen i forhold til USA, men med 1933-modellen var forsinkelsen større. Den blev præsenteret i USA i februar 1933, mens præsentationen først skete i Danmark i juni 1933. Grunden til at køberne i Danmark denne gang skulle vente længere var sikkert, at man havde for mange usolgte - mere eller mindre færdige - vogne stående, og på grund af den hårde konkurrence i USA var det ikke muligt at udskyde modelskiftet længere der, og så fik samlefabrikkerne i Danmark og sikkert også i andre lande de oversky-