|
dende dele. I Danmark blev 32-modellen fremstillet til
udgangen af 1934, idet der som de sidste 32-modeller i november 1934
rullede 3 8-cylindrede Tudor sedaner i deluxe udgaven af samlebåndet.
For at komme af med de ukurante 32-modeller blev priserne
nedsat i august 1933. Nedsættelsen var størst for de specielle
karrosserityper. En 8-cyl. Sport Coupé blev typisk nedsat fra 4080 kr.
til 3500 kr., mens en 8-cyl. Tudor sedan blev nedsat fra 3990 kr. til 3700
kr. De 4-cyl. var 200 kr. billigere, så det var ikke meget sparet i
anskaffelsen ved at halvere cylindertallet.
Som en sidste anstrengelse for at få solgt 1932'erne fik
forskærmene i 1934 »skørter«, vist især på varevognene, på samme
måde som Ford V-8, 1933 og Ford Y havde det. Dette svarer til, hvad der
skete i England i 1933/34, hvor der tillige også ofte var »skørter«
på bagskærmene. »Skørter« er derimod ikke forekommet i USA; hvor den
sidste 1932'er rullede af samlebåndet i februar 1933.
Set i historiens perspektiv var Ford V-8 endnu et skridt mod
de amerikanske bilers mindre og mindre andel af det europæiske marked. De
amerikan
|
|
ske biler blev større og større
på alle leder, så gabet mellem europæernes økonomiske muligheder
og omkostningerne ved at køre i de amerikanske biler blev for
store, selvom det især var amerikanerne, der drog fordel af
samlebåndsteknik og masseproduktion. |
|
Ravnholm-løb et par år senere
med en 1936 V8'er – vi ved heller ikke hvem føreren af den er
(men det er Robert Glad i Austin Seven sportsmodellen og til højre
Jens D. Ramsing, den store organisator, med felttelefon. Adskillige
af illustrationerne til denne artikel stammer fra hans arkiv). |
|
|