Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 69  -  1982     side   16

     
 

 

Til venstre to eksempler på 1937 cabrioletter. Øverst K. V. Helm-Petersens og derunder den 5-personers, som fabrikken kaldte Convertible Club Coupé, Den tilhører Mikael Guldbrandsen, som oplyser at det er en en-ejervogn, kendt under nummeret A 305 fra ture overalt i Danmark og 5 Europa-ture, indtil den holdt pause fra 1971 til 79. Nu ruller den igen. Modellen er amerikansk samlet, og der skal kun være kommet 4 til Danmark.

  

Fordfabrikkerne i England og Tyskland havde helt specielle V8 modelprogrammer, og sidst i 1930'erne adskilte deres vogne sig karakteristisk fra de amerikanske ved ikke at have indbyggede lygter. I Køln blev der 1937-39 lavet en meget elegant 4-vinduers, 2-dørs cabriolet, som også kom hertil i nogle eksemplarer. Man har været tilbøjelig til - som med så mange andre cabrioletter - at kalde dem Glåser, men i følge Werner Oswalds »Deutsche Autos 1920-1945 « var det faktisk en karrosserifabrik ved navn Deutsch, som lavede vognene. Flere er bevaret -Hans Møllers har vi set til løb. Ib Carsten Jørgensen har to, hvoraf den ene er under restaurering. Heno i Søhus har også en.