|
men idet overfladerne gnider mod hinanden, kan det ske,
at de dækkende hinder momentant slibes bort, og de overfladepartier, der
bliver 'afdækket', udsættes pludseligt for direkte berøring, og vil
være tilbøjelige til at hænge sammen på grund af intermolekylære
tiltrækningskræfter, hvorved der opstår forøget modstand mod
glidebevægelser.
Slitage er ofte en konsekvens af friktionen. De høje
partier skures mod hinanden, hjørner og kanter rives af, og hvis alt går
vel, slides de ru overflader gradvis jævnere. Somme tider løsrives
imidlertid under slidprocessen så store fragmenter, at overfladerne
bliver mere ujævne, og slitagen forøges. De løsrevne fragmenter kan fremskynde sliddet ved at
ridse og udhule de flader, hvorimellem de slæbes af sted (abrasion slid).
Nogle metaloverflader vil ligefrem blive svejset sammen
i berøringspunkterne, når de gnides mod hinanden under tilstrækkelig
stort tryk. Drejer det sig om små partier, kan der ske løsrivning med
deraf følgende opkradsning af overfladen. Hvis derimod store arealer
»sammensvejses«, vil overfladen »brænde sammen«.
|
|
Smøring
Det er indlysende, at friktion og slitage vil kunne
elimineres, hvis de bevægelige overflader forhindres i at berøre
hinanden. Det er denne primære virkning, man søger at opnå ved at
anvende et smøremiddel, oftest et flydende smøremiddel, hvorved
tørfriktionen erstattes med den væsentlige mindre væskefriktion. Den
måde, hvorpå et flydende smøremiddel kan holde overfladerne adskilte,
kan anskueliggøres ved at betragte et snit gennem et enkelt, ukompliceret
akselleje, som vist på fig. 2.
Fig, 2. Dannelse af oliekile i et glideleje,
- Lejet i ro.
- Kort efter start.
- Fuld rotation opnået.
I fig. 2 a) er akselen i ro og hviler på lejet i
punktet A lige under akselens centrum. Når akselen i b) begynder at |
|
rotere i pilens retning, vil den på grund af
friktionen rulle ad lejets side til punktet B, hvor den begynder at
slippe. Er rummet mellem aksel og leje nu fyldt med et smøremiddel, vil
olien, der klæber på akselen, trænge ind i det område, hvor akselen
hviler på lejet. Laget af vedhængende olie vil yderligere trække mere
olie med. Slutresultatet bliver, at olie ved en kilevirkning vil fjerne
akselen fra lejet. Ved fuld omdrejningshastighed i c) flyttes kilen
således, at den mindste afstand bæres af et sammenhængende olielag.
Hydrodynamisk smøring
Dette er den efterstræbte tilstand og benævnes
hydrodynamisk smøring, hvilket altså vil sige, at de glidende flader er
fuldstændig adskilte af en oliehinde.
Der findes imidlertid flere omstændigheder, hvor det
er helt umuligt at undgå, at metal direkte berører metal. Man kalder
denne uønskede tilstand for grænsesmøring.
Eksempler på sådanne forhold er:
1. De fleste lejer er udsat for et vist tryk, også
under stilstand. Da der ikke sker nogen bevægelse, som kan opretholde
oliekilen, vil al smøreolien —
|
|