Bilhistorisk Tidsskrift NR. 69 - 1982 side 28 |
undtagen den, der klæber sig til overfladen – blive presset ud til siderne af den hvilende belastning. Når motoren derefter startes, er denne tilbageblevne oliehinde den eneste form for smøring, der kan fremskaffes, indtil oliekilen atter er blevet bygget op. 2 Nogle lejer udsættes for hyppige overbelastninger, der ofte kan være resultatet af stødvis belastning.Det kan være nødvendigt at lade tilbageblevne oliehinder bære momentane eller kortvarige overbelastninger frem for at anvende en olie der har tilstrækkelig høj viskositet til at bære topbelastningerne. 3 Visse tandhjul og andre komponentdele er konstrueret således, at det er rimeligt at lade belastningen hvile på en oliekile. Måske er de optrædende tryk for store, måske er der tale om glidebevægelser, som modarbejder kiledannelsen, eller det kan være hastigheder og temperaturer, der virker hindrende. 4. Nybearbejdede overflader kan være så ru, at de vanskeligt kan opretholde en oliekile, der skal forhindre metal-mod-metal |
kontakt (for eksempel ved en maskines
eller komponents indkøring). Elastohydrodynamisk smøring |
Når bilen står på jorden hvilende på sine fire dæk, og man måler trykket, viser det sig, at dette
knap nok stiger med belastning af bilen, fordi overfladen i kontakt med
vejbanen er blevet forøget, og det er det uændrede dæktryk gange den
forøgede bæreflade, som bærer den forøgede belastning. På samme måde
vil et større tryk på en geartand forøge den bærende kontaktflade på
grund af den elastiske nedbøjning af materialeoverfladen,
Fig. 3. Elasto-hydrodynamisk teori. Valg af viskositet |