Bilhistorisk Tidsskrift NR. 69 - 1982 side 29 |
energiforbruget derimod væsentlig, fordi olien med
større vedhængsevne danner en mere modstandsdygtig smørende hinde og
nedsætter friktionen mellem metaloverfladerne i startøjeblikket. Ved
stigende hastighed og stigende viskositet vil man få en stigende friktion.
Endnu en ting, man skal være opmærksom på, at viskositeten er
temperaturafhængig, sådan at forstå at viskositeten falder, når
temperaturen stiger.
|
Fig, 4. Dannelse af oliekile i et kugleleje. Fig. 5. Dannelse af oliekile mellem tænderne på et tandhjul. Fig. 5 viser, hvordan oliekile dannes på et tandhjuls udveksling. Ved nogle tandhjulstyper forekommer der imidlertid foruden rulning en glidebevægelse, som er tilbøjelig til at skrabe olien bort, |
hvilket gør det vanskeligt at opretholde en oliekile, d.v.s. grænsesmøringsbetingelser. Som eksempel kan der henvises til differentialet på bilen, som har disse problemer tæt på sig.
REFERENCER: Smøringens grundprincipper Tribologi i praksis Smörjfetter för rulningslager The Lubrication of Rolling Bearing En særlig tak til |