Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 70  -  1982     side    5

     
 

fremtrædende rolle som sponsor sidste sommer, bl.a. i Bornholm Rundt, hvor direktør Henrik Gervil og Bent Mackeprang nøje fulgte slagets gang fra Mackeprangs Talbot Darracq, mens de sendte en varm tanke til vore forsikringsgruppers årsresultat.
   I vinterens løb er det naturligvis blevet diskuteret, hvilken vogn der skulle benyttes i år, men før en endelig beslutning var taget, aflagde Henrik Gervil i anden anledning et besøg hos den danske Mercedes-Benz importør. Han kunne forståeligt nok ikke dy sig for samtidig at kaste et blik på firmaets fine gamle biler og kom til at bemærke, at en Model S fra 1927 ville være ideel som sponsorbil i år, men at dette vel var en absurd tanke. Det viste sig snart, at det var det på ingen måde, og et par dage efter var en fast aftale i hus.
   Det er foreløbig meningen, at vognen skal medvirke ved tre lejligheder.
   Først i Skagenløbet 20.-22. maj, (hvor den desværre ikke stod distancen), dernæst i Bornholm Rundt 3.-4. juli og endelig i AI Danmark Rundt 22.-24. juli. .

 

Herudover vil Henrik Gervil forsøge at få tilladelse til at anvende den endnu et par gange, f.eks. i forbindelse med Amagerløbet 4. september
   

Lidt forhistorie

Det var dr. Ferdinand Porsche, der konstruerede Mercedes-Benz Model S, så lad os for et øjeblik skrue tiden tilbage til april 1923, da han overtog stillingen som chefkonstruktør hos Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart efter Gottlieb Daimlers søn Paul. Som motortekniker blev Porsche straks levende interesseret i Daimlers lovende forsøg med kompressorer på bilerne, hvorfor hans første konstruktioner, to 6-cylindrede Mercedes personvogne med henholdsvis 4 og 6,3 liters motorer, blev udstyret hermed. Under tilnavnet »Landevejens Stradivarius« indtog den største af disse, type 630, pladsen som D.M.G.'s flagskib. Dens høje ydeevne betød, at den iklædt roadsterkarrosseri

 

også fandt sporadisk anvendelse som sportsvogn — omend noget nær bilhistoriens mest uhåndterlige i genren. Begge typer genspejlede nemlig tydeligt Porsches kærlige hånd i motorrummet, men desværre også hans mangel på interesse for undervognen.
   For at råde bod herpå lanceredes i 1926 en Model K på afkortet chassis. Dette hjalp lidt på køreegenskaberne, men motoreffekten var samtidig blevet hævet fra 24/100/140 til 24/110/160 hk, hvilket snart skaffede også Model K et øgenavn, dog af mindre smigrende karakter.
   I mellemtiden havde D.M.G. indledt økonomisk samarbejde med sin tidligere konkurrent Benz & Cie i Mannheim, hvilket resulterede i en egentlig sammenslutning 29. juni 1926. Det nye firma kom til at hedde Daimler-Benz AG, og bilerne markedsførtes fra denne dato under navnet Mercedes-Benz. Model K var blandt de første til at føre det nye navn, men dens mange kræfter i forbindelse med et højt tyngdepunkt og utilstrækkelige bremser medførte, at den også kom til at gå under betegnelsen »den flyvende dødsfælde«.