Bilhistorisk Tidsskrift NR. 70 - 1982 side 5 |
fremtrædende rolle som sponsor sidste sommer, bl.a. i
Bornholm Rundt, hvor direktør Henrik Gervil og Bent Mackeprang nøje
fulgte slagets gang fra Mackeprangs Talbot Darracq, mens de sendte en varm
tanke til vore forsikringsgruppers årsresultat. |
Herudover vil Henrik Gervil forsøge at få tilladelse
til at anvende den endnu et par gange, f.eks. i forbindelse med
Amagerløbet 4. september Lidt forhistorie Det var dr. Ferdinand Porsche, der konstruerede Mercedes-Benz Model S, så lad os for et øjeblik skrue tiden tilbage til april 1923, da han overtog stillingen som chefkonstruktør hos Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart efter Gottlieb Daimlers søn Paul. Som motortekniker blev Porsche straks levende interesseret i Daimlers lovende forsøg med kompressorer på bilerne, hvorfor hans første konstruktioner, to 6-cylindrede Mercedes personvogne med henholdsvis 4 og 6,3 liters motorer, blev udstyret hermed. Under tilnavnet »Landevejens Stradivarius« indtog den største af disse, type 630, pladsen som D.M.G.'s flagskib. Dens høje ydeevne betød, at den iklædt roadsterkarrosseri |
også fandt sporadisk anvendelse som sportsvogn —
omend noget nær bilhistoriens mest uhåndterlige i genren. Begge typer
genspejlede nemlig tydeligt Porsches kærlige hånd i motorrummet, men
desværre også hans mangel på interesse for undervognen. |