Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 70  -  1982     side   22

     
 

indregistreret under Y 1794 til værktøjsmager Borch, som beholder den 2½ år. Hos ham købte Neel den i november 1956. Borch gav Neel en overbevisende demonstrationstur i Koldings mest bakkede gader. Neel har siden 1957 haft den indregistreret

 

under K 13 452.
   Kochs søn har fortalt Ry Andersen, at hans far købte sin Austro-Daimler i 1921 af Prins René af Bourbon-Parma for 15-16.000 kr. efter en avisannonce. Prinsen havde købt den direkte på fabrikken, og har haft den med sig, da

 

X 1201 fotograferet midt i 1920'erne på Clemensbro i Arbus. Der er ikke foretaget mange ændringer siden: Efter sigende et mindre rat, en lille detalje ved vindspejlet, pynte-hjulkapslerne. Og kofangeren er fjernet. Men det er nu heller ikke sikkert at den var andet end ekstraudstyr.

  

han kom til Danmark og blev gift ind i det danske kongehus. Neel har hørt, at den blev opstaldet på Marselisborg, og at kronprins Frederik en gang lånte den, åbenbart for at køre til København. Da han nåede Storebælt, kogte køleren.
   Neel har på et tidspunkt fotokopieret den originale instruktionsbog, som befandt sig hos en mand i Hellerup (kan det have været ham der formidlede annoncen i 1952?).
   Austro-Daimler synes ikke at have været fast forhandlet herjemme. Ved gennemlæsning af de nys erhvervede KDAK proponentprotokoller, finder man dog tre ejere af Austro-Daimler: Ingeniør, fabrikant Charles Marius Otzen, K 70. Bankdirektør Mauritz Oscar Nelson, A 1384. Cand.jur. Erik Skeel, Frederiksminde pr. Ebeltoft, V 612.