Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 70  -  1982     side   24

     
  Smøremidler

Af Erik Olsen

Alment
Et smøremiddel har til opgave at formindske friktion og slitage ved dannelse af et lag med lav friktionskoefficient
   Smøremidler kan grupperes efter deres fysiske karakter eller tilstandsform:

    1.   Flydende smøremidler.
    2.   Konsistente. 
    3.   Krystalliske eller faste smøremidler.

Flydende smøremidler
Gruppen »flydende smøremidler« kan inddeles i 2 hovedtyper, nemlig:

Mineralske olier. 
Syntetiske olier.

Den største del af de i dag anvendte smøremidler, og så langt den vigtigste, udgøres af de flydende smøremidler,

 

smøreolierne, og blandt disse indtager mineralolierne en vigtig plads.
   Den tekniske udvikling har medført et behov for olier med egenskaber, der ikke kan opnås selv med inhibiterede mineralolier, specielt med hensyn til høj viskositetsindex og lavt flydepunkt. Disse krav er ofte opfyldt med syntetiske olier. Estere, fremstillet af adipinsyre, sebacinsyre samt oxoalkoholer eller ethylhexanol er nogle meget vigtige smøreolier til moderne teknik.
   Siliconolier har dårligere smøreegenskaber end mineralolier, men til tider har man været tvunget til at anvende en del, på grund af at de har meget høje viskositetsindex og flammepunkter. Desuden har siliconolier lavere lejebelastninger og en god kølegenskab.
   Af andre vigtige syntetiske olier kan nævnes diesterolier, som er velegnede til kuglelejer under relativ lav temperatur

 

(- 10 til - 20° C), men kan være tvivlsomme, hvis de anvendes på elementer, som arbejder med temperaturer på omkring de 100° C.
   Når der er tale om smøreolier, der skal anvendes i højere temperaturområder, anbefales som regel olier, som hører under de såkaldte syntetiske kulbrinter, som også har noget mindre oxyderingstilbøje lighed.
   Til elementer, som er under bestandig høj temperatur, men med lav rotationshastighed, kan anvendes molybdendisulfide smøremidler.
   Nu er det ikke alene smøreoliernes egenskaber, der er afgørende for, hvilken olie der skal bruges, idet de økonomiske betragtninger også skal tages med i overvejelserne.

Viskositet og viskositetsindex
   En smøreolie har en dynamisk viskositet på 1 Poise, når der fremkommer en forskydningsspænding på 1N/m2, når to parallelle flader i smøreolien i en indbyrdes afstand af 1 cm forskydes i forhold til hinanden med en hastighed af 1 m/sek.
  Da måling af dynamisk viskositet er vanskelig, erstattes den i praksis med måling af kinematisk viskositet og