Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 70  -  1982     side   25

     
 

smøreoliens massefylde, og som kan måles med kapillarviskosimetre.
   Der består en sammenhæng mellem viskositeten og den trykforskel, der er nødvendig for at drive en væske (eller en luftart) gennem et snævert rør. Ved strømningen opstår som nævnt gnidningskræfter, og disse skal ophæves af trykkræfter, hvis strømning skal opretholdes.
   Det er således muligt at bestemme viskositeten ved at måle væskestrømmen og det tilhørende trykfald. I praksis lader man en bestemt væskemængde strømme igennem et snævert hul i bunden af en beholder og måler udstrømningstiden.
   Når driftsvilkårene karakteriseres af store temperatursvingninger, må den foretrukne olie naturligvis blive den, der i mindst mulig grad ændrer viskositet, når temperaturen varierer. For at kunne udtrykke viskositetens afhængighed af temperaturen i tal har man indført begrebet viskositetsindex, eller V.I. (jo højere V.I., jo højere temperaturafhængighed). Viskositetsindexet bestemmes ved sammenligning med to referenceolier. Den ene er sammensat af udvalgte naftenbasisolier og har pr. definition viskosistetsindex 0, medens

 

den anden, der består af paraffinbasis-olier, pr. definition har viskosistetsindex 100.
   På fig. 1 er vist hvorledes en olies V.I. beregnes. Beregningen er baseret på viskositeten ved 100° F (37,7 ° C) i forhold til de to referenceolier, når de tre olier har samme viskositet ved 210° F (98,8° C).

 

I praksis benytter man sig af tabeller eller monogrammer for at finde de forskellige V.I.-værdier.
   Smøreolier kan, da de er fysisk og kemisk meget stabile, anvendes til smøring, så længe de bevarer deres flydende tilstandsform, d.v.s ved temperaturer ned til flydepunktet (pour point) og op til nær kogepunktet, dog kun så nær kogepunktet at oliens damptryk stadig er lavt. Selv om smøreoliens vigtigste opgave er smøring, er smøreolier i stand til samtidig at løse andre opgaver, ligesom smøreoliers egenskaber kan forbedres væsentligt ved tilsætning af små mængde kemikalier, hvilket yderligere har udvidet smøreoliers anvendelsesområde. Dette medfører, at problemer, der antages at være smøreproblemer, ofte viser at væ-

TEMPERATUR
Fig. 1.
En olies viskositetsindex bestemmes ved følgende beregning:

V.I. =  L-U    x100
L-H   

hvor L, U og H fremgår af diagrammet.