Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 70  -  1982     side   26

     
 

re knyttet til andre af smøreoliens formål.
   Udvælgelsen af den rette smøreolie og additiveringen af denne må følgelig tage hensyn både til oliens specialformål og til kravet til smøring.
   Udover smøring kan følgende opgaver forventes af smøreolien:

   1. Varmetransmission: Smøreolie skal
       lede friktionsvarme væk fra lejer,
       tandhjul m.m.

   2. Kraftoverføring: Smøreolie er
       kraftoverføringsmiddel i hydraulanlæg
       og i momentomformere.
   3. Korrosionsbeskyttelse: Smøreolie skal
       beskytte lejer og andre
       konstruktionsdele mod korrosion.

Additiver
   Smøreoliens egenskaber, som den fremtræder efter oliens fremstilling, kan forbedres ved tilsætning af additiver.
   Additiver kan dels forbedre smøreoliens egenskaber og dels modvirke uønskede forandringer.
   Flydepunktet (pour point) er den laveste temperatur, ved hvilken en olie endnu er flydende som angivet i den standardiserede prøve. Det således angivne

flydepunkt er ikke et nøjagtigt mål for, hvad der kan forventes under praktiske forhold, idet ændringen af oliens konsistens er afhængig af mange variable forhold, som ikke kan tages i betragtning ved en simpel prøve. Udtrykket stivningspunkt anvendes undertiden i stedet for flydepunkt og er den temperatur, hvor olien er størknet. Flydepunktet ligger 3° C over stivningspunktet.
   Alle smøreolier har evnen til at »væde« metaloverflader, klæbe til delene i et leje, lade sig trække med imellem akseltap og leje og danne hydrauliske kiler. Nogle olier besidder stor vedhængsevne (»oiliness«) og lader sig vanskeligere fortrænge under lejets belastning. Mineraloliernes naturlige forskel i denne henseende tillægges normalt ingen betydning. Hvis en større vedhængsevne er påkrævet, forbedres olien ved tilsætning af et additiv, som forøger denne egenskab. Denne binding til metalflader hænger sammen med disse additivers (fede olier, estere etc.) polære tiltrækning over for metaller.
   Smøreolier med E.P. (Extreme Pressure) eller højtryksegenskaber fremstilles med det formål at yde effektiv smøring

under høje belastninger, hvor grænsesmøring eller partielsmøring er uundgåelig. Under sådanne kritiske smøreforhold kan E.P. olier forhindre direkte metal-mod-metal kontakt og den deraf følgende sammensvejsning.
   Selv under de mest ideelle smøreforhold vil der ved geartændernes kontaktpunkter udvikles varme. Hollænderen Blok har opstillet og efterbevist teorien om »temperature Hashes« mellem geartænder under drift. Han hævder, at afhængigt af materiale og olietype, sker der, hver gang der opstår metallisk kontakt, en pludselig lokal temperaturstigning på grund af friktionen. Denne temperatur kaldte han »lyntemperaturen«, fordi den optræder i brøkdele af sekunder.
   E.P. additiverne danner ved den kemiske reaktion med metallet en tynd, smørende hinde, der forhindrer yderligere metalkontakt, men som dog vil slides eller gnides af og blive fornyet ved fortsat kemisk reaktion, hvorved additivet langsomt forbruges. Det er derfor vigtigt at vælge højtryksadditiver, som er inaktive ved normale belastningsforhold, men som bliver kemisk aktive og derfor beskyttende ved de ellers skadelige høje belastninger.