Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 70  -  1982     side   28

     
  Smörjfetter för rulningslager
SKF publikation af 1972.

The Lubrication of Rolling Bearing
- J. H. Harris, A.F. Inst. Pet.
- Shell International Petroleum Company
   Limited.

En særlig tak til
ingeniør Ramon Sørensen. (fortsættes)

Siden Sidst (fortsat fra side 3)

Pre-Series saloon. - - - Kurt Krog i Løgstør er færdig med at restaurere en af de efterhånden sjældne FIAT 1600 roadstere med OSCA motor. Årgang 1963. Indtil videre dog med en uoriginal udstødning. - - - Chloride Scandinavia søgte det ældste bilbatteri i brug — DVK-medlem John Möhl kunne fremvise et af fabrikatet Nestor — det har siddet i hans Adler Trumph Junior siden 1937 og virker stadig! Nu prøver Chloride at finde ud af hemmeligheden ved dets utrolige livslængde. - - - Når Citroën fabrikkerne skal demonstrere en tidlig coupé-model, er det ved hjælp, af en B2, som hævdes at være den ældste eksisterende coupe. Men herhjemme har vi en A coupé. Den er for nylig

 

blevet erhvervet af Evald Henneberg, som vil restaurere den om et par år. Noget tyder på at den er ret enestående i verden. Sjov er den at se på udvendig, og indvendig også, med et ganske lille passagersæde til at klappe sammen. Vognen stammer fra Bornholm, hvor der mærkeligt nok synes at have været et par stykker af dem. - - - En rettelse til: Korrekt benævnelse på karrosseriet på Teknisk Museums Ford V8 DeLuxe 1938 er Convertible Sedan. Forskellen består i faste rammer på sideruderne. Phaeton havde løse sidestykker.- - -Endnu et kapitel af dansk bilhistorie er blevet nedskrevet: Vi glæder os til at bringe Christian Juels afhandling om

 

Bur-Wain autodieselmotorerne. Og fra Leif Gr. Thomsen kan ventes en artikel om canadiske militære Chevroletter fra Anden Verdenskrig. - - -
   PS til »Sommerens Sponsorbil«: Den tredobbelte hk-benævnelse skal forstås sådan at der først står tyske skattehestekræfter, dernæst ydelse uden kompressor og til sidst med kompressor. På Forum-udstillingen 1929 i København var der en M-B »S« med et noget mere luxuøst karrosseri. Den blev i følge samtidig dagspresse købt telefonisk af en enkefru Grethe Bayer, som ringede fra sit feriedomicil i Menton. Hvem var hun og kørte vognen i Danmark?