Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 71  -  1982     side   22

     
 

dårlige veje, der gav nogle enorme rystelser, hvilket da også resulterede i at den bageste bremseslange lækkede, og det er bestemt ikke nemt at få repareret en gammel engelsk bil i Tyskland. Mange reservedele havde vi taget med, men lige netop en bremseslange havde vi ikke regnet med. Nu er dog alt i orden igen, og det var en dejlig, komfortabel bil at køre langt i, og hvor har vi lært mange rare mennesker at kende blot pga dette stykke M.G. SA SPORTS SALOON CAR fra 1939.
                 Svend og Conni Carstensen

   Stelnummeret SA 2902 angiver, at Carstensens SA er den sidste, der overhovedet blev fremstillet. Modellen blev lanceret på Motor Show i London oktober 1935, og egentlig produktion indledt marts 1936. Sædvanligt benævnes modellen efter motorstørrelsen Two-Litre; den faktiske motorstørrelse var ved introduktionen 65.5 mm x 102 mm = 2.062 ccm, senere 2.228 ccm og til sidst 2.322 ccm, idet boringen blev øget til 69.5. Der var tre karrosseri-former: Saloon, Tourer og Foursome, hvor saloon vil sige sedan, tourer vil sige 4-dørs åben med løs 

kaleche og foursome en 4-personers, 2-dørs cabriolet.
   De øvrige M.G.-modeller i femåret var PA og PB, afløst i juli 1936 af TA, og fra april 1937 den 11/2-liters VA og fra november 1938 den 2.6-liters WA. De fire størrelser blev fremstillet indtil krigen.
   Chassiset er af en meget stiv konstruktion med kasseformede vanger, rørformede traverser og til overflod to skråtstillede forstærkninger, der fra sidevangerne omslutter begge traverser.

 

 

 

 

 

   

FOTOS: Peter Bering.

Halvelliptiske fjedre for og bag og Luvax hydrauliske støddæmpere. Topventiler 6-cylindret stødstangsmotor med kun fire hovedlejer, dobbelte S.U. karburatorer. Kompressionsforhold 6.5:1, 4 gear frem, med synchromesh kun i 3. og 4. Højeste omdrejningstal på motoren 4.800, redaktionens tilgængelige litteratur angiver ikke topydelse men en topfart af 140 kmt —speedometret går op til 100 mph.
   Der er centralsmøring af chassisets smøresteder, og fra førersædet aktiveres hydraulikken til donkrafte ved alle fire hjul. Hjulene er Dunlog Magnum trådhjul med 5.50 x 18 dæk, og bremserne Lockheed hydrauliske.
   Fabrikken tilbød i 1939 8 forskellige farver, eller tofarver i en hvilken som helst kombination på bestilling uden ekstra omkostning — og dertil næsten lige så mange farver læderindtræk.
   Og en detalje, som endnu i 1982 ikke er standard på alle vogne, var det på M.G. SA: Baklygte.
   SA er en lang bil. Akselafstanden 10'3" er kun 3 tommer kortere end på en Bentley. Men man kunne få 3½ M.G. SA saloon for det en Bentley kostede.