Bilhistorisk Tidsskrift NR. 71 - 1982 side 22 |
dårlige veje, der gav nogle enorme rystelser, hvilket
da også resulterede i at den bageste bremseslange lækkede, og det er
bestemt ikke nemt at få repareret en gammel engelsk bil i Tyskland. Mange
reservedele havde vi taget med, men lige netop en bremseslange havde vi
ikke regnet med. Nu er dog alt i orden igen, og det var en dejlig,
komfortabel bil at køre langt i, og hvor har vi lært mange rare
mennesker at kende blot pga dette stykke M.G. SA SPORTS SALOON CAR fra
1939. Stelnummeret SA 2902 angiver, at Carstensens SA er den sidste, der overhovedet blev fremstillet. Modellen blev lanceret på Motor Show i London oktober 1935, og egentlig produktion indledt marts 1936. Sædvanligt benævnes modellen efter motorstørrelsen Two-Litre; den faktiske motorstørrelse var ved introduktionen 65.5 mm x 102 mm = 2.062 ccm, senere 2.228 ccm og til sidst 2.322 ccm, idet boringen blev øget til 69.5. Der var tre karrosseri-former: Saloon, Tourer og Foursome, hvor saloon vil sige sedan, tourer vil sige 4-dørs åben med løs |
kaleche og foursome en 4-personers, 2-dørs cabriolet.
FOTOS: Peter Bering. |
Halvelliptiske fjedre for og bag og Luvax hydrauliske
støddæmpere. Topventiler 6-cylindret stødstangsmotor med kun fire
hovedlejer, dobbelte S.U. karburatorer. Kompressionsforhold 6.5:1, 4 gear
frem, med synchromesh kun i 3. og 4. Højeste omdrejningstal på motoren
4.800, redaktionens tilgængelige litteratur angiver ikke topydelse men en
topfart af 140 kmt —speedometret går op til 100 mph. |