Af de 20-30 FIAT 501, der har overlevet i
Danmark, er Egon Wang Neesgårds den ældste, og den er tilmed en af
de ældste bevarede i verden.
Ejeren fortæller selv:
Indregistreret 1. gang den 18. oktober 1920 under E 1021 tilhørende
Baronesse, Kammerherreinde Henny Wedell-Neergaard, Svenstrup Gods
ved Borup på Sjælland.
Næste ejer var inspektør B. Nielsen, Strandgade 21,
København med nr. K 2161 indr. 9. maj 1925. Hvor længe den var i
hans eje er endnu ukendt, men den 9. april 1946 blev den indreg. til
gartner Viggo Jensen, Nybrovej 254, Kgs. Lyngby, af hvem jeg købte
den i nov. 1959 for kr. 1200,00. Den sædvanlige rysten på hovedet
af vennerne over at nogen ville give så mange penge for et
håbløst bilvrag udeblev heller ikke den gang.
Det viste sig kort tid efter, takket være Kjeld
Schouboe og Riisager, at det vist var lidt af et fund, jeg havde
gjort, idet motor- og stelnr. — hhv 1101302 og 1401305 —
afslørede en |
|
meget gammel 501. Det var tilfældigt, at det
blev en så gammel bil, jeg fandt, hvorimod det ikke var
tilfældigt, at det blev en FIAT 501. Jeg har siden jeg var dreng
altid følt noget særligt, når jeg har siddet i en gammel bil og
set ud over et par lygter og skærme og indånde lugten af motor og
læder. Min kære afdøde farbror var i sine unge år
privatchauffør på flere godser på Lolland, og der kørte han
bl.a. FIAT 501 og Thrige. Da han altid omtalte disse mærker som
noget helt enestående, og da en 501 var lettere at fremskaffe end
en Thrige, var det naturligt, at jeg måtte finde en 501.
Det har taget mange år at komme frem til det udseende
og den stand, min 501 er i i dag. Som alle, der har prøvet det ved,
koster det en forfærdelig masse penge, når man ikke selv er en
ørn til at svejse, være karetmager, lege mekaniker eller lakere,
men alligevel har lyst til det hele. Der manglede naturligvis også
en mængde originale ting på min bil, såsom det rigtige rat, de
karakteristiske parkeringslyg- |