Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 72  -  1982     side    5

     
  BUR-WAIN AUTODIESEL A/S
1938-1948

Et kapitel af dansk automobilhistorie

Af Christian Juel

 
 

Hermed skal historien om den danske Bur-Wain dieselmotor fortælles.
   Motoren blev tegnet af ingeniør Kristian Rasmussen, der tidligere havde været tilknyttet Christoffersens Maskinfabrik i Holeby.
   Ing. Rasmussen var tilknyttet fabrikken i Holeby, da Det Østasiatiske Kompagni, Københavns Flydedok og Skibsværft, Helsingør Skibsværft og Christoffersens Maskinfabrik gik sammen og dannede A/S Det Danske Diesel Motor Compagni – B&W erhvervede sig også en mindre aktiepost i dette selskab.

Bur-Wain/Nordisk Dieselauto havde et udstillingslokale i Dagmarhus i København. Til venstre ses en af de skiftende udstillinger.

 

Det var et selskab, der blev dannet på initiativ af Etatsråd H. N. Andersen, for at ØK kunne få leveret motorer uden om B&W til sit skibsværft i Nakskov.
   Ing. Rasmussen tegnede bl. a. motoren til DFDS' skib »Virginia«, der blev bygget i Nakskov, og motoren var fra det nye firma i Holeby.
   Senere, da B&W efterhånden havde erhvervet aktiemajoriteten i DDDMC, blev dette selskab omdøbt til B&W Holeby Diesel A/S.
   Man havde haft en aftale mellem B&W og DDDMC, om at Holeby fabrikken kunne bygge motorer op til 500-600 BHK. Motorerne blev bl. a. anvendt i lokomotiver, der i realiteten var kopier af de svenske DEVA lokomotiver (Diesel Elektrisk Vagn Aktiebolaget, Västerås).

Lokomotiverne blev bygget hos Nakskov Skibsværft. Ing. Rasmussen var efter sin periode ved Holeby i Amerika i en årrække; der var han tilknyttet General Motors.
   Det var under sit ophold der, at han fattede interesse for automobil-motorer.
   Ved sin hjemkomst til Danmark medbragte ing. Rasmussen en »kuffert fuld af blåtryk«; de omfattede bl. a. tegningerne til Chevrolets berømte 6-cylindrede »Cast Iron blonder«, tegningerne var sandsynligvis mest indbygningstegninger og snittegninger.
   Disse tegninger blev anvendt som støttemateriale i konstruktionen af blok og cylinder til den nye BurWain motor; tegningerne kunne ikke anvendes direkte, idet de var over en