Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 72  -  1982     side    6

     
 

benzinmotor, hvis konstruktion ikke direkte kunne overføres til dieseldrift.
   Tegningernes vigtigste mission blev som retningslinier for at skabe en »mellemproportional motor«, der kunne indpasses i ethvert automobil.
   I 1935 begyndte man konstruktionen af den 6-cylindrede autodiesel-

Gennemskåret model af ingeniør Rasmussens pumpe.

motor, der senere skulle blive til type 6A6.
   Det indledende arbejde blev foretaget på den daværende tegnestue på Dagmarhus, hvor ing. Rasmussen og ing. Mastrup i løbet af 1935 udarbejdede de nødvendige tegninger til motoren.
   En af de mest spændende detaljer ved Bur-Wain motoren er dens pumpes konstruktion.
   Ing. Rasmussen kendte fra sit tidligere virke ved Holeby til problemerne ved mekaniske indsprøjtningssystemer, og desuden var han modstander af gruppe-pumper (Bosch, Nippondenso, etc.), da de gav ulige lange føderør, som igen kunne give problemer med nøjagtigheden af indsprøjtningstidspunktet.
   På visse engelske fabrikker (A. E. C., Perkins o.a.) havde man forsøgt at løse problemerne ved at lave lige lange rør til hver cylinder; denne løsning var ikke tilfredsstillende for ing. Rasmussen. Han skabte derfor en speciel pumpe, som blev påbygget direkte ind på blokken for to cylindre ad gangen.
   Ing. Rasmussen havde allerede så tidligt som 31/8-1927 udtaget U.S.

patent på sin pumpe, patentet gik på en speciel vandret liggende afskæringsventil.
   Den 8 / 8-1929 blev der udtaget Engelsk patent og endelig 28/2-1930 Dansk patent, som så blev solgt til B&W, dette patent løb frem til 28/2 1945.
   Det er sandsynligvis derfor, der blev indført en ny type pumpe i '45, denne anden pumpe var ing. Rasmussen ikke ansvarlig for. Den nye type pumpe samt hele motoren blev aldrig patentanmeldt, og der er heller aldrig nogen, der har forsøgt at kopiere den – det skyldes formentlig, at den ret komplicerede pumpe ville være vanskelig at fremstille uden en meget avanceret industriorganisation i ryggen.
   Samtidig med ing. Rasmussen udviklede andre ingeniører tilsvarende pumper; i Tyskland udtog ing. Linde Hofmann patent på sin pumpe type 1 den 11 / 10-1928 – denne pumpe var i modsætning til ing. Rasmussen's på-bygget ud for hver enkelt cylinder.
   Omtrent samtidigt (9/8-1928) udtog ing. Herman Dorner patent på sin brændstofpumpe, en pumpe der benyttede samme princip vdr. vippe-