|
benzinmotor, hvis konstruktion ikke direkte kunne
overføres til dieseldrift.
Tegningernes vigtigste mission blev som retningslinier for at
skabe en »mellemproportional motor«, der kunne indpasses i ethvert
automobil.
I 1935 begyndte man konstruktionen af den 6-cylindrede
autodiesel-
Gennemskåret model af ingeniør Rasmussens pumpe. |
|
motor, der senere skulle blive til type 6A6.
Det indledende arbejde blev foretaget på den daværende
tegnestue på Dagmarhus, hvor ing. Rasmussen og ing. Mastrup i løbet af
1935 udarbejdede de nødvendige tegninger til motoren.
En af de mest spændende detaljer ved Bur-Wain motoren er
dens pumpes konstruktion.
Ing. Rasmussen kendte fra sit tidligere virke ved Holeby til
problemerne ved mekaniske indsprøjtningssystemer, og desuden var han
modstander af gruppe-pumper (Bosch, Nippondenso, etc.), da de gav ulige
lange føderør, som igen kunne give problemer med nøjagtigheden af
indsprøjtningstidspunktet.
På visse engelske fabrikker (A. E. C., Perkins o.a.) havde
man forsøgt at løse problemerne ved at lave lige lange rør til hver
cylinder; denne løsning var ikke tilfredsstillende for ing. Rasmussen.
Han skabte derfor en speciel pumpe, som blev påbygget direkte ind på
blokken for to cylindre ad gangen.
Ing. Rasmussen havde allerede så tidligt som 31/8-1927
udtaget U.S. |
|
patent på sin pumpe, patentet gik på en speciel
vandret liggende afskæringsventil.
Den 8 / 8-1929 blev der udtaget Engelsk patent og endelig
28/2-1930 Dansk patent, som så blev solgt til B&W, dette patent løb
frem til 28/2 1945.
Det er sandsynligvis derfor, der blev indført en ny type
pumpe i '45, denne anden pumpe var ing. Rasmussen ikke ansvarlig for. Den
nye type pumpe samt hele motoren blev aldrig patentanmeldt, og der er
heller aldrig nogen, der har forsøgt at kopiere den – det skyldes
formentlig, at den ret komplicerede pumpe ville være vanskelig at
fremstille uden en meget avanceret industriorganisation i ryggen.
Samtidig med ing. Rasmussen udviklede andre ingeniører
tilsvarende pumper; i Tyskland udtog ing. Linde Hofmann patent på sin
pumpe type 1 den 11 / 10-1928 – denne pumpe var i modsætning til ing.
Rasmussen's på-bygget ud for hver enkelt cylinder.
Omtrent samtidigt (9/8-1928) udtog ing. Herman Dorner patent
på sin brændstofpumpe, en pumpe der benyttede samme princip vdr. vippe- |
|