|
arm og næse, som ing. Rasmussens. Den 24/4-1930
overgik Herman Dornens patent til Jüdel-Stalimer-Bruchsal, som så igen
solgte rettighederne videre til Packard, der brugte pumpen i sin 9 cyl.
fly-dieselstjernemotor.
1 1936 var man så langt, at man havde fået bygget en
prototype af den nye motor, den blev bygget i Afd. 6
(Værktøjsafdelingen) på Christianshavn.
Prototypen blev til bl. a. med hjælp fra den meget dygtige
værkmester Schneider.
Schneider var oprindelig udlånt til B&W fra den tyske
måleværktøjsfabrik Hümmel Werke, men var faldet så godt til, at han
fortsatte hos B&W indtil sin alt for tidlige død i 1938; inden han
så det endelige resultat af udviklingen af Bur-Wain motoren.
I løbet af 1936 og 1937 blev prototypen afprøvet. Ing.
Rasmussen fik bygget motoren ind i et lastvognschassis, med hvilket han
kørte hele Danmark rundt samt til Norge for at prøve motorens
sejtrækningsevne og forbrug.
I slutningen af 1937 startede den egentlige produktion i det
tidligere Københavns Flydedok og Skibsværfts |
|
lokaler i Strandgade.
Lokalerne havde B&W erhvervet allerede i 1927, hvor man
stadig fabrikerede dampmaskiner der, men i 1932 blev denne produktion
standset, alt inventar solgt og man stod så med de tomme bygninger.
De kom så igen i anvendelse til Bur-Wain Autodiesel A/S i
1938, hvor man startede produktionen officielt; bygningerne blev indrettet
med meget moderne maskiner, men var dog ikke ideelle som produktionssted
p.g.a. deres opbygning - hallerne var indrettet til svær industri med
meget stor loftshøjde.
Ser man på type 6A6.6's opbygning, bemærker man straks dens
meget kompakte opbygning, hele motoren er indkapslet, så ingen udvendige
brændselspumper og trykledninger kan komme i vejen ved indbygning;
desuden opnåede man en stor beskyttelse mod ydre påvirkninger.
Gennemskåret motor type 6A6 - bemærk den meget smalle
blok, som var en stor fordel ved indbygning. |
|
|
|