Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 72  -  1982     side    7

     
 

arm og næse, som ing. Rasmussens. Den 24/4-1930 overgik Herman Dornens patent til Jüdel-Stalimer-Bruchsal, som så igen solgte rettighederne videre til Packard, der brugte pumpen i sin 9 cyl. fly-dieselstjernemotor.
   1 1936 var man så langt, at man havde fået bygget en prototype af den nye motor, den blev bygget i Afd. 6 (Værktøjsafdelingen) på Christianshavn.
   Prototypen blev til bl. a. med hjælp fra den meget dygtige værkmester Schneider.
   Schneider var oprindelig udlånt til B&W fra den tyske måleværktøjsfabrik Hümmel Werke, men var faldet så godt til, at han fortsatte hos B&W indtil sin alt for tidlige død i 1938; inden han så det endelige resultat af udviklingen af Bur-Wain motoren.
   I løbet af 1936 og 1937 blev prototypen afprøvet. Ing. Rasmussen fik bygget motoren ind i et lastvognschassis, med hvilket han kørte hele Danmark rundt samt til Norge for at prøve motorens sejtrækningsevne og forbrug.
   I slutningen af 1937 startede den egentlige produktion i det tidligere Københavns Flydedok og Skibsværfts

lokaler i Strandgade.
   Lokalerne havde B&W erhvervet allerede i 1927, hvor man stadig fabrikerede dampmaskiner der, men i 1932 blev denne produktion standset, alt inventar solgt og man stod så med de tomme bygninger.
   De kom så igen i anvendelse til Bur-Wain Autodiesel A/S i 1938, hvor man startede produktionen officielt; bygningerne blev indrettet med meget moderne maskiner, men var dog ikke ideelle som produktionssted p.g.a. deres opbygning - hallerne var indrettet til svær industri med meget stor loftshøjde.
   Ser man på type 6A6.6's opbygning, bemærker man straks dens meget kompakte opbygning, hele motoren er indkapslet, så ingen udvendige brændselspumper og trykledninger kan komme i vejen ved indbygning; desuden opnåede man en stor beskyttelse mod ydre påvirkninger.

Gennemskåret motor type 6A6 - bemærk den meget smalle blok, som var en stor fordel ved indbygning.