Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 72  -  1982     side   13

     
  Man monterede også Bur-Wain motorer i traktorer, her en International.

mussen havde fået videreudviklet sin pumpe og fået flere forskellige motorer på tegnebrættet.
   Det sidste forfatteren har hørt om ing. Rasmussen er, at han lige før og under krigen var tilknyttet Skandinavisk Aero Industri i Alborg. Det vides, at ing. Rasmussen fik bygget en en-cylindres luftkølet prøvemotor, på hvilken han afprøvede en anden type brændstofpumpe end Bur-Wain motorens – ing. Rasmussen kunne ikke anvende sin pumpe type 1, da det patent var solgt til B&W.
   Men det vides, at han senere udtog patent på en ny brændstofpumpe, og det er sikkert den, han har villet anvende i sin flyvemaskinemotor.
   Den sidste Bur-Wain type 6A16D fik et sørgeligt ende; netop som produktionen skulle starte med alle værktøjer parat, blev det besluttet at lukke Bur-Wain Autodiesel A/S – og alle værktøjer etc. gik i smelteovnen, og dermed var endnu et kapitel af dansk automobilhistorie slut.

 

Forfatteren vil gerne takke alle de mennesker, der har bistået med råd, teknisk vejledning og gode historier fra dengang man kørte Bur-Wain 

 

diesel; en særlig tak til overing. Friis Petersen og ing. Johansen fra B&W for rettelser og gennemlæsning af artiklen.