Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 72  -  1982     side   16

     
 

hjuls boggie fortil og 2 større hjul bagtil. Efter krigen kom den igen på landevejen, og kørte nu så hurtigt, at folk ikke troede på det, og skulle føle, om der også var ild i kakkelovnen. Da man på ny kunne få olie, blev vognen atter omstillet til dieseldrift og kørte upåklageligt. Egefors skriver, at forsøget med B&W motoren ikke faldt så heldigt ud. Den lille motor på 3.7 liter blev lagt i to små ældre Chevroletter, men 

 

passagererne klagede over en hård gang, og det røg inde i vognene. Man forsøgte at gøre gangen blødere ved at sænke kompressionsforholdet, men motorerne mistede trækkraft, og forsøget blev opgivet.
   I 1939 dristede DSB sig til at købe en Triangel med Frichs og en med B&W dieselmotor. Sidstnævnte var størrelsen 6.46 liter, og vognen blev indsat på ruten København - Greve-

 

DSB's Triangel med bivogn, fotograferet ved afleveringen fra De Forenede Automobilfabrikker i Odense.

Side 17 På Rådhuspladsen i København, hjørnet af Jernbanegade og Vester Boulevard (nu H. C. Andersens Boulevard) havde Nordisk Diesel/Bur-Wain udstillingslokale, Bag døren på hjørnet skimter man en Stewart lastbil med BurWain dieselmotoren, og i vinduerne diverse motorer. Foran Det Danske Luftfartsselskabs kontor bliver selskabets DAB-Büssing-NAG overhalet af Trifolium ismanden. Oven over har den meget omkringflyttende Kongelig Dansk Automobil Klub lokaler på det tidspunkt. Dagmar spiller »Sejr over Mørket« med Bette Davis, Premiere 2. august 1939. Længere henne i Jernbanegade er det den sommer Cirkus Jean Houcke, der har nyt program hver måned i Cirkusbygningen - bl.a. Charlie Rivel og vandpantomimen »En Pige i hver Havn« (Deres ærbødige husker endnu temamelodien). Alt ånder fred og ingen fare på dette sted, hvor så kort efter dramatiske og uhyggelige begivenheder skulle foregå.