Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 72  -  1982     side   18

     
 

Køge – med bivogn. Men det kunne motoren ikke slæbe, og så blev der lagt en 7.1 liters i. DSB købte desuden en DAB-Büssing-NAG dieselbus, men nogen afgørelse på konkurrencen mellem de tre typer kom på grund af krigen aldrig. Efter krigen blev det 20 engelske diesel-busser, DSB først anskaffede.
   Nogle driftsøkonomiske beregninger over Frederiksværk-banens dieselbusser, forfattet af banens driftsbestyrer, ingeniør C. j. Kuhlmann, kan interesserede læse i bladet Ingeniøren for 20. november 1937.
   I Kongelig Dansk Automobil Klubs medlemsblad AUTO kunne man i januar 1936 læse:
   – Naturligvis kan man konstruere f.Eks. en Diesel Automobilmotor, men foreløbig synes Erfaringerne ikke at tyde hen paa den afgjorte Succes –Benzin-Motorens Position er urokket. Herhjemme har der, saa vidt vi ved, været 52 Diesel Motor Lastvogne i Brug i Fjor, men Tallet er nedadgaaende, og i Øjeblikket er der ikke 50 i Brug.
   I 1951 var der indregistreret 2.123 dieseldrevne automobiler. I dag finder motortypen som bekendt anvendelse

 

selv i små personvogne, og antallet var sidste nytår 117.500 ud af 1.6 millioner indregistrerede motorkøretøjer.
   Endelig skal det nævnes, at trods de tvivlsomme erfaringer ved B&W autodieselmotorens fremkomst, blev den senere en salgssucces. I »Motor og Sport« for maj 1949 læser vi: – Den store, nyopførte Bur-Wain samlefabrik i Sydhavnen i København ... blev oprindelig skabt for at fungere som en slags »fødecentral« til stammen af BurWain dieselmotorens forhandlerstab rundt om i Danmark. I den senere tid har der været en stadig større stigende eksport af de kendte Bur-Wain autodieselmotorer – i nogen grad afhængig af den på B&W til rådighed stående arbejdsstyrke. Til Finland har der hele tiden været en jævn og støt eksport af disse lastbil-motorer, og nu er også Sverige kommet til som en stabil aftager af 100 Bur-Wain dieselautomotorer pr. måned. Da hver motor indbringer ca. 10.000 kr. i fremmed valuta, er der altså her tale om en millionindtægt. Man regner med en fortsat støt afsætning på det svenske marked for den verdensberømte danske motor.
Men spådommen gik altså ikke i opfyldelse.                                                      or

 
                  DANSK VETERANBIL KLUB
                Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
            Tel. 01-71 39 02 kun mandag aften.

                   BESTYRELSE: 
   Svend Dråby, formand,
      (klubbens adresse).
   Knud Arhøj, næstformand,
      Kildegården 6, 8000 Århus C,
      tel. 06-19 94 26. 
   Niels Jonassen, sekretær, 
      Boserupvej 510, 
      3050 Humlebæk, 
      tel. 02-19 11 29.
   Steen Haselmann, kasserer,
      Frederik VI's Allé 6, 2000 Kbhv. F.
      tel. 01-34 00 36.
   H. 0 Bracher, jyske møder,
      tel. 06-22 17 45.
   Ole Hübbe, løbskonsulent
       el. 05-94 08 01.
   Ivan Kristiansen, jyske møder,
      tel. 07-11 91 79,
   Bent Mackeprang, udlandssekretær, forsikringer,
       tel. 01-64 09 63
   Poul Jørgensen, Registre og Sektioner,
      tel. 01-63 10 27.
   Kurt Vandkjær, jyske møder,
      tel. 06-65 91 83.

                               REDAKTION
  
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
       Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
       Tel. 02-89 11 48.
     Helst skriftlig henvendelse.
     I redaktionen: Th. Ry Andersen, Peter Bering, 
      Erik Olsen, K. Schouboe, P. E. Hansen, 
      Peter Juel Jeppesen, Bjarne Kornbeck, 
      Ole Nissen, Peder Steril.
   Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
   Repro: Københavns Kliche & Offset.
    Tryk: Eiler filertsen, Kbh.