Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 72  -  1982     side   27

     
 

stedet og kom med gode råd. Jeg var til gengæld rundt og se på deres veteranbiler, f. eks. havde Jens Henriksen to gode Ford T-er, en touring fra 1919, der var til salg, og en sedan fra 1924. Marius Pedersen foreviste med stolthed en utrolig smukt restaureret DKW-Glåser cabriolet fra 1938.
   Noget helt særligt er det klubhus, som medlemmerne af Thy Veteran-bilklub selv har bygget på en lejet grund lidt uden for Thisted. Klubben har ca. 30 medlemmer, heraf knap 20 fra Thisted og nærmeste omegn. Disse mennesker har ved egen arbejdskraft bygget et dejligt klubhus, der dels rummer garageplads til 10 vogne – lejen er 40,00 kr. om året pr. vogn – dels værkstedsfaciliteter til lige så mange vogne samt et lille mødelokale. Der er varme om vinteren, og der er værktøj til disposition. En gang om ugen er der klubmøde, hvor disse privilegerede mennesker mødes og arbejder på egne og klubbens vogne.

  

   

 Klubhuset i Thisted.
 

Hvert medlem har egen nøgle til klubhuset og kan komme når som helst og arbejde på sin vogn. Resultatet er en slags kollektiv, hvor medlemmerne dyrker hobby i fællesskab, hjælper hinanden med tekniske problemer og hygger sig, medens de restaurerer biler i stedet for at stå alene hjemme på eget værksted med arbejdet. Jeg lovede formanden for Thy Veteranbilklub Visby Jensen at for-

 

tælle lidt om dette klubhus og dets funktioner, hvilket hermed er sket. Det er min opfattelse, at denne måde at være sammen på er befordrende for restaureringsarbejder og kammeratskab, og man kunne godt ønske sig, at flere grupper veteranbilfolk rundt omkring i landet fandt sammen på lignende måde om et klubhus som dette i Thisted.
                Asbjørn Rønn-Simonsen