Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 72  -  1982     side   30

     
 

med sikkerhed. Der var hverken speedometer eller kilometertæller de første år. Men sagkyndige mener, det er omkring 600.000. Ganske vist ikke med samme motor. Den første blev byttet med en ny udskiftningsmotor i 1928; den blev udrangeret i 38 til fordel for en god, brugt lastbilmotor, og den fungerede med en udboring i 1941 og to ventilslibninger i hvert fald, til Stiftstidende overtog vognen. Først i vinteren 1968-69 gennemgik vognen en større restaurering.
   Rulle savnede ikke speedometret, for når han kørte 40 km/t raslede ruderne, ved 50 raslede skærmene, ved 60 undervognen og ved 70 tænderne. Benzinøkonomien er ikke fremragende, 5-7 km på literen. Men der er jo også stor luftmodstand.
   Se, det har altid heddet sig, at brudekareten var fra 1919, men i sandhedens interesse skal det siges, at det ældste interview, vi har fundet med Rulle, godt nok bekræfter, at det er en 1919-model, men også fortæller, at den først kom til Odder i 1922 som den første lukkede hyrevogn i byen. Den var fra starten meget eftertragtet både som brude- og begravelseskaret, men den blev også brugt til kørsel fx

for politiet og under en genopblussen af den spanske syge i 1923 som lægebil på egnen. Den kom ubesværet ud til gårdene på sine høje hjul
   Da Ford nr. 100.000 i 1926 var på præsentationstur, fik Rulle præmie for Odders mest velholdte Ford, og da køleren engang gik i stykker, forærede Bülow & Co. den særprægede »Daimler-køler«, som desværre forsvandt med restaureringen. Selv om der dengang stadig var mange T-modeller i daglig brug, var Rulles brude-karet i slutningen af 1930'erne blevet en seværdighed, som måtte bruges i reklameøjemed.
   Det kom der blandt andet nogle københavner-ture ud af, som det fremgår af fotografierne. I efteråret 38 som reklame for Vacuum Oil, i marts 39 i forbindelse med Ford-udstillingen i Tivoli, i 1951 til et blomsteroptog. Og i 1950 var kareten sammen med moderne Ford-modeller med i en blomsterudstilling i Århus-Hallen.
   Materialet til artiklen er venligst udlånt af Grøn Madsen.

 

   

FOR- OG BAGSIDEN:

Det vinterlige forsidebillede med den karakteristiske Ford V8 Taxa og Chevrolet lastvognen er laget i Gyldenløves-gade i København ved hjørnet af Nørre Søgade. Bag gitteret ligger den senere så omtalte Grevinde Danners Stiftelse. Ved hjælp af plakattavlen kan vi datere billedet til 1939 - der er nemlig en plakat for Mills Bros., som da optrådte i København for første gang.
   Bagsidens snefog foregår formentlig på nogenlunde samme tidspunkt på Fyn - at dømme efter Odense-nummerpladen. Nummerplader er i øvrigt et emne, vi kommer tilbage til snart i en artikel af Claus Espebolt.
   Til højre den tids snerydning på en af indfaldsvejene til København omkring en strandet Opel 1.3 eller 2 liter cabriolet.