Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 73  -  1983     side    8

     
 

Alfr. W. Edwards' Lancia som den så ud ved anskaffelsen i 1911 med det meget engelske karrosseri. Lysegrøn var den.
   

   

fordi Karen Caspersen var blevet alvorligt syg. I nogle af krigsårene virkede Caspersen som leder ved et tørvebrug i Jylland.
   Jeg husker, at Caspersen efter krigen endnu stod i fag-telefonbogen som repræsentant for Lancia, men der er desværre ingen, som har kunnet fortælle, om han overhovedet havde solgt en vogn af dette mærke siden Dilambdaerne. Der har kørt flere 1935-39 modeller, som vi kommer tilbage til, men i de tilfælde, hvor det har været muligt at kontrollere det, har de vist sig at være indført brugt efter krigen.
   Lancia fabrikkerne kan ikke finde ud af at oplyse noget, selv om de på den anden side er i stand til at gå ind på det enkelte chassisnummer og fortælle fremstillingsdato, farve og udstyr og hvor vogn eller chassis blev sendt hen.
   Cai Caspersen døde i januar 1963.

 

DEN ÆLDSTE LANCIA

Imidlertid kan det ikke have været Cai Caspersen, der indførte den ældste Lancia, vi er stødt på, selv om det skyldtes en omtale i hans brochure fra Forum-udstillingen 1926, at vi fandt

 

den. Vognen tilhørte direktør Alfred William Edwards, eller rettere hans firma, Det Danske Gaskompagni, for hvilket den blev indregistreret i 1911 under A 200. Utroligt nok kørte Edwards i vognen i over 20 år, og den eksisterede i endnu 10.
   A 200 stod i garage i gården til firma