Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 73  -  1983     side  11

     
 

1918, og den har siden kørt 45-50 km hver dag. Fabrikant E. Vibe-Hastrup kan meddele, at hans Lancia har han selv kørt hjem fra Turin, den har nu kørt 3.000 km, og han er godt tilfreds.

LAMBDA
Som det fremgår af Caspersens brochure har der været enkelte Lancia biler af ældre typer i landet, men det var den navnkundige model Lambda, der fik entusiasterne til at spærre øjnene op.
   Om Lancia Lambda kan man læse i alverdens bilbøger, så her skal vi kun kort repetere, at Lancia søgte patent på det selvbærende karrosseri i december 1918, men at den første serie på 500 Lambdaer først blev fremstillet i 1923-24. Der blev fremstillet godt 12.500 vogne fordelt på 9 forskellige serier, hvoraf den sidste udgik fra fabrikken i 1931. Foruden det selvbærende kar-
  

En Lambda kan også være topersoners, Her er et eksemplar fotograferet før og efter modernisering bos Ernst Jørgensen på Nørrebros Karrosseri-Fabrik, Ejer: En snedker på Nørrebro. Tidspunkt?? I Før-tilstanden ser vognen ud til at være original, bortset fra skørter på skærmene.