Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 73  -  1983     side  14

     
 

Jonne og Erik Vagn Jensen i deres Lambda, fotograferet i Holland i 1958.

 
   

nen i Monte Carlo af en englænder, der havde tabt alle sine penge i casinoet. Under krigen var den klodset op i Rungsted og den blev formentlig solgt kort efter.
   Hvordan er det så at køre Lambda? Om det kan der siges meget, siger Vagn. Jensen, den har først og fremmest en fantastisk acceleration, og det forstår man, når man tager det støbte dæksel over knastakslen af. Knasterne er store og med konkave konturer, som åbner de store ventiler med stor hastighed og lukker lige så hurtigt. Indsugningen bliver forvarmet, den går mellem cylindrene i det 13gr. snævre V. Serie 8 har ca. 21/2 liters motor. Hjulene ser som 20", nærmere betegnet 50 cm fælgdiameter, og bremsetromlerne er dimensioneret til bjergkørsel. Farina cabrioletten er lavet på kort chassis (det lange var det mest almindelige), og chassiskonstruktionen er presset stålplade, modstandssvejset.
   I en årrække har Vagn Jensens Lambda stået på Egeskov museet, men i år vender familien definitivt hjem fra mange års udlændighed for at slå sig

 

ned i Pederstrup ved Kolind på Djursland, og der bliver bygget 60 M2 garage til Lancia, trehjulet Morgan mm. og da ydermere Jonne og Erik Vagn Jensens børneflok er så talrig, at i hvert fald nogle af dem må være veteranbil-interesserede, skulle der være en fair chance for snart at få denne Lambda at se igen til DVK's arrangementer.
   Foruden Vagn Jensens er der i hvert fald tre Lambdaer i Danmark i dag, alle

 

indført i nyere tid: En på Ålholm, en (nedkortet) på Sommers museum og en hos Svend Hauberg (fra Norge og noget mangelfuld).

DILAMBDA
I 1929 lancerede Lancia den 4 liters V 8 Dilambda, som der på 3-4 år kun blev fremstillet 1.700 af. Cai Caspersen præsenterede den på udstillingen i Forum i begyndelsen af 1930 i en lav,