Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 73  -  1983     side  18

     
 

til Cai Caspersen: – Den vogn er for hård at sidde i – jeg vil ikke have den!
   I månedsvis stod limousinen og fyldte hele Caspersens udstillingslokale. Den skal så være blevet købt af enten generalkonsul H. O. Lange, Nordisk Fjer, eller forlagsdirektør Chr. Erichsen.
   Deres ærbødige erindrer i midten af 1950'erne at have set en Lancia limousine gå som lillebil på Stevns. Det kunne være den vogn – men ingen på egnen har kunnet bekræfte det.

AUGUSTA
Samtlige Lancias modeller efter Lambda og Dilambda og indtil nogle år efter krigen havde navne, der begyndte med A. Den raffinerede 8-cylindrede Astura på først 2.6, og senere 2.9 liter, de 4-cylindrede Augusta på 1.2 og Artena på 1.9 liter – alle opbygget på »klassisk« Lancia-vis hvad angår motorkonstruktion og hjulophængning og ofte grundlag for eksklusivt karrosserimagerarbejde. Fra 1937 endvidere Aprilia og den lille Arder.
   Om Caspersen indførte nogen af disse modeller står hen i det uvisse. Ingen har kunnet fortælle det, men i givet fald har han højst taget enkelte vogne hjem på bestilling.

Augustaen fotograferet på Nürburgring i Ernst Andersens ejertid.

   Birger Olsen har en Augusta cabriolet fra 1935 med et fransk karrosseri fra Chausson. Hvis navnet ringer bekendt, kan det være fordi DSB efter krigen havde nogle Chausson busser, dengang meget opsigtsvækkende.
   Men denne Augusta er tilsyneladende indført brugt efter krigen, en anden mulighed er, at det er tysk efterladenskab. Den er i hvert fald i følge sine papirer indregistreret 1. gang under A 21267 15. august 1946. Efter

forskellige ejere kom den i 1955 til mekaniker Ernst Andersen i Nykøbing F, og det bemærkelsesværdige er, at med denne 10 år gamle vogn deltog Ernst Andersen i adskillige rallyer her og i udlandet. Det er i øvrigt eneste tilfælde, vi er stødt på Lancia i motorsports-sammenhæng i Danmark, bortset fra at svenskeren Lundberg i 1922 deltog i Fanø-løb med en Lancia i klassen 4 til 6 liter.
   Birger Olsen fik vognen indregistreret 30. maj 1961 under KD 35 999 –og har den altså stadig.

APRILIA
Da Lancia i 1936-37 lancerede Aprilia, syntes mange at den så for aparte ud med sin todelte bagrude, nakkekam og i det hele for den tid usædvanlige linjeføring. Teknisk var den også mærkværdig, sammenlignet med de fleste andre småbiler.
   Der er bevaret et par lukkede Aprilia herhjemme og i hvert fald én cabriolet. Det er Jørgen Hansens 1939 Serie 1 med Farins karrosseri.
   I årene 1947-49 indførte fru Sonja Norre både den lukkede Aprilia, Birger Bayer nu har, og Jørgen Hansens