Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 74  -  1983     side    6

     
 

 

Ulempen ved at fornummeret blev malet på kølerelementet var, at det dårligt lod sig fjerne, hvis vognen blev omregistreret – som det er tilfældet med den lille, 2-cylindrede Darracq ca. 1908, der tilhørte mekaniker Philip H. Wendt, da han i 1912 nedsatte sig i Randers som byens første kørelærer. »Chaufførskole« kaldte man det. Han var aktiv til 1960.

rende plader blev indført. I en bekendtgørelse 3/3 1937 nævnes at de emaillerede plader fremstilles af en bestemt fabrik (Schou-Ravnholm), men det har formentlig været tilfældet helt fra 1930. Det kunne naturligvis være sjovt at samle på de gamle typer nummerplader. Men det skal understreges at det er strengt forbudt at besidde andre nummerplader end dem, der retteligt hører hjemme på ens eget indregistrerede motorkøretøj. Og det gælder også attrapper. En undtagelse er fornummerpladerne til motorcykler. Da de blev afskaffet i 1955, skulle ejeren selv pille dem af, og det blev ikke forlangt at de blev tilintetgjort.
   Det kryds, som fra 1913 kunne sættes på køretøjer under en vis vægt (vægtgrænsen forhøjedes siden et par