Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 74  -  1983     side    7

     
 

gange), betød at køretøjet måtte bevæge sig ind på biveje, hvor tungere vogne ikke måtte køre. Dette specielt danske fænomen beskæftiger Ole Brinkmann Pedersen sig indgående med i sin afhandling »Da Automobilerne kom til Danmark. Den politiske debat om Motorlovgivningen 1898-1918«.
   Et enkelt begreb er kun delvist medtaget i oversigten: Prøvenummerplader. Som det fremgår af illustrationerne kunne man tidligt støde på nummerplader med ordet »Prøvevogn«. Seenere har prøvenummerplader gennemgående været udformet sådan at de stod i »negativ« i forhold til de gængse plader.
   Fra starten inddeltes landet i områder med hvert sit bogstav foran. Inddelingen fulgte stort set amtsgrænserne, dog med en række undtagelser. Inden

1910/13 typens 15 cm høje bogstaver og tal krævede en mindre bordplade når man kom op i 4-cifrede tal. Der er to gange stemplet NB for Nordre Birk hen over nummeret på Morescos store spidskøler Mercedes ca. 1919, med vindøjede positionslygter og NON SKID dæk, Den hørte til på Adelaide på Ordrupvej.