Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 74  -  1983     side  13

     
 

1/7 1955: Motorcykler skal ikke have fornummerplade. Pr. 15/7 1955 forbydes fornummerplader på motorcykler helt.

8/7 1957: »Papegøjeplader« indføres på varevogne.

1/4 1958: Dobbeltbogstaver indføres.

1/4 1966 til 1/1 1969: Centralregistret indføres. Bogstaver starter ved AA, dog bortset fra kombinationer, som tidligere har været anvendt.

1/1 1970: »Papegøjeplader« væk.

1/4 1976: Reflekterende nummerplader indføres.

Særlige køretøjer:
Knallerter:

14/4 1951: Der indføres særlige nr.pl. (kun bag på) for knallerter (maks. 30 km/t). Inden dette tidspunkt fulgte knallerter reglerne for motorcykler.

Køberen af denne Chrysler Royal 6 1937 med karrosseri fra Jensen og Søn har åbenbart haft vante prøvepladerne med fra København ved afhentningen af vognen i Højer.

 

1/12 1953: Knallerter skal ikke længere have nr.pl.

Påhængsvogne til motorkøretøjer: 
1/7 1913: Hovedvognens nr. påmales påhængsvognen.

1/7 1921: Hvid cirkelskive med 4 cm sort rand og en diameter på 14 cm.

 

1/1 1928: Foruden ovennævnte skal der på vogne uden oms.afgift føres en rød cirkelskive med en diameter på 9 cm.

1/7 1950: Påhængsvogne skal være forsynet med tilsvarende plade som hovedvognen + runde skiver med sort kant. Gule skiver når det ikke er svaret