|
På en forretningsrejse i Vesttyskland i efteråret
1968 fandt Kaj Kjeldsen i Augsburg ved München en åben BMW 502 V8 1955,
en Baur 2-dørs cabriolet. Den stod pænt stillet hen, helt komplet, men
uden motor. Det var dog ikke noget problem for Kjeldsen, som i forvejen
kørte BMW V8 og havde en nyrenoveret motor stående hjemme.
Prisen var DM 4.500 afhentet –kursen dengang 1.65 kroner
for en D-mark. På det tidspunkt var der ikke den store interesse for
sådan en vogn, men i de mellemliggende 15 år har det ændret sig
betydeligt, nu kan modellen ikke opdrives for penge.
Der skal være en 4-dørs i Malmö og den og Kjeldsens nok
så smukke 2-dørs må formodes at være de eneste i Skandinavien.
Den gamle karrosseribygger Baur i Stuttgart lavede i 1954-55
230 2- og 4-dørs cabrioletter og coupéer. Prisen var knap 21.000 DM –
hvad der med vore afgifter i dag ville svare til om-
|
|
kring 700.000 kroner – altså kun noget for
velhavere.
Kjeldsen begyndte restaureringen i efteråret 1980, og
den er i hovedsagen |
|
udført af Mogens Andersen i Hillerød, som
brugte 1100 arbejdstimer. Dertil kommer sadelmager og maler. Mogens
Andersen er udlært som maskin- |
|
|