For mange år siden – 25 måske – fandt
Børge Kå hos en gartner i Farum nogle besynderlige hjul. Han fik
lokket dem fra gartneren tilligemed for- og bagtøj, motor og
gearkasse og andre stumper. De stammede fra en lille bil, som
gartneren havde hugget op nogle få år tidligere.
Meget senere så Leif Nowicky sagerne, da Børge boede
på Lolland, og overtog dem. Måske kunne der blive en bil ud af
det. Sammen med Viklit Gråe Jørgensen opsøgte Leif gartneren, og
de opdagede at han havde en gummivogn med rammen der hørte til.
Gartneren var uvillig til at skille sig af med
ladvognen, men 300 kroner gjorde udslaget, og gartneren var
forbløffet over at se Leif og Viklit skrælle rammen på stedet og
lade resten ligge. Og så købte Bjarne Jørgensen hele molevitten.
I von Fersens bog om gamle tyske biler var billeder af
den sære Adler 4/8 |
|
PS det hele stammede fra, og vor hollandske ven
Hein Visser fandt også noget materiale. Modellen er nem at
tidsfæste, den blev kun fremstillet i 1906-07 og er den eneste med
de hjul. Motoren er 2-cylindret i V-form men desværre i så
håbløs forfatning, at Bjarne har foretrukket at lægge en noget
nyere, lille 4-cylindret Adler-maskine i. Den går til gengæld som
en Bernina symaskine.
Alt andet er nyfremstillet. Nogle vil genkende
karrossen som en, Børge digtede for nogle år siden til en
teaterforestilling i København – der indgår efter sigende
agestol og andet fra en antik hestevogn. Skærmene er lavet på en
sikkemaskine, køleren bukket i messingplade.
Bent Olsen i Svallerup påtog sig at passe det hele
sammen. Hos Karlshøj var der et – engelsk? – kalechestativ som
var næsten rigtigt. Brugbare forlygter fandt Bjarne i England,
baglygten i Holte. |