Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 75  -  1983     side    8

     
  Genopstanden Adler

For mange år siden – 25 måske – fandt Børge Kå hos en gartner i Farum nogle besynderlige hjul. Han fik lokket dem fra gartneren tilligemed for- og bagtøj, motor og gearkasse og andre stumper. De stammede fra en lille bil, som gartneren havde hugget op nogle få år tidligere.
   Meget senere så Leif Nowicky sagerne, da Børge boede på Lolland, og overtog dem. Måske kunne der blive en bil ud af det. Sammen med Viklit Gråe Jørgensen opsøgte Leif gartneren, og de opdagede at han havde en gummivogn med rammen der hørte til.
   Gartneren var uvillig til at skille sig af med ladvognen, men 300 kroner gjorde udslaget, og gartneren var forbløffet over at se Leif og Viklit skrælle rammen på stedet og lade resten ligge. Og så købte Bjarne Jørgensen hele molevitten.
   I von Fersens bog om gamle tyske biler var billeder af den sære Adler 4/8

 

PS det hele stammede fra, og vor hollandske ven Hein Visser fandt også noget materiale. Modellen er nem at tidsfæste, den blev kun fremstillet i 1906-07 og er den eneste med de hjul. Motoren er 2-cylindret i V-form men desværre i så håbløs forfatning, at Bjarne har foretrukket at lægge en noget nyere, lille 4-cylindret Adler-maskine i. Den går til gengæld som en Bernina symaskine.
   Alt andet er nyfremstillet. Nogle vil genkende karrossen som en, Børge digtede for nogle år siden til en teaterforestilling i København – der indgår efter sigende agestol og andet fra en antik hestevogn. Skærmene er lavet på en sikkemaskine, køleren bukket i messingplade.
   Bent Olsen i Svallerup påtog sig at passe det hele sammen. Hos Karlshøj var der et – engelsk? – kalechestativ som var næsten rigtigt. Brugbare forlygter fandt Bjarne i England, baglygten i Holte.

 

Det er ikke Danmarks mest autentiske veteranbil, men hvis man træder 15 skridt tilbage ligner den meget godt en Adler 4/8 PS 1906-07.