|
sløyfe« ved concours d'élégance oven i købet.
Papirerne fortæller, at vognen blev indregistreret første
gang 15. juni 1925 til reservelæge A. M. Pedersen i Randers under V 2677.
Han har tilsyneladende haft den til 1929, da den blev omregistreret til en
gartner Jens Hansen i Odense.
Efter krigen skiftede den ejer adskillige gange og kom rundt i
det meste af landet, indtil den i 1957 blev afmeldt i Esbjerg. Det drejer
sig om en type 87, 10 franske skattehestekræfter, 7 danske ditto.
Motoren er 4-cylindret, sideventiler uden aftageligt topstykke.
Boring 70 mm, slaglængde 120 mm, cylindervolumen 1.843 cc. (Motoren fandtes
efter sigende også som topventiler). To hovedlejer, aluminiumsstempler. Som
nævnt magnettænding. 6 v. system. Benzinen bliver trukket frem af en
vacuumtank fra beholderen bagtil, der rummer 40 liter. Der er
læderkonuskobling og fire gear frem og et bak.
Fodbremsen virker på en tromlebremse på transmissionen bag
gearkassen. Baghjulsbremserne aktiveres med håndbremsegrebet.
Instrumenteringen består som standard af et oliemanometer
|
|
og et amperemeter, et stort OS speedometer med
kilometertæller. Alt har været bevaret gennem de mange ejere.
Træartillerihjul, oprindeligt med 765 x 105
vulstfælge, men moderniseret med 450 x 21 kanttrådsfælge.
Styrehusets indmad fungerede så trægt, at Hermansen ikke anså det
for forsvarligt at køre med det, og der er pt monteret et fra en
Bedford varevogn i stedet.
I hver af de fire døråbninger sidder forneden til at
slide på et stort skilt med navnet Carosserie Derouault & |
|
Jongen, Neuilly-s-S.
Vognen er tilsyneladende både af reservelæge Pedersen
og af Ole Hermansen købt for at være af årgang 1925, men vi tør
næsten love at den er mindst to år ældre. Model 87 blev lavet fra
1921 til 26, men 23 var i følge vore specifikationslister sidste
årgang med læderkonuskobling!
Til slut: Man hører monsieur Delahayes navn udtalt på
mange mærkelige måder, og det er ikke særlig høfligt. Navnet
betyder »fra la Haye« (Den Haag) og det er ikke spor krukket at
udtale det korrekt: dø-la-æ. |
|
|