|
Der må nødvendigvis være nogle børnesygdomme ved en
bilmodel som en fabrik lancerer efter at have lavet den foregående model i
omkring 20 år. Det var også tilfældet med Ford A. Det sjove ved Peter
Ponsels tidlige 1928-model er, at han under restaureringen har undgået at
forbedre den med de ændringer, fabrikken foretog efter få måneder.
Henholdsvis har ført den tilbage i de tilfælde hvor tidligere ejere havde
ændret noget.
Vognen er en roadster, indregistreret første gang i maj 1928
på Lolland, og den har gået hele sin tid på øen indtil Ponsel købte den
af en mekaniker i Dannemare i 1976.
De typiske tidligere 1928 konstruktions detaljer er:
Bremsesystem: Ingen særskilt håndbremse. Håndbremsen virker
på samme aksel som fodbremsen, en indretning ved forreste bremsestænger
sørger for, at de to bremser kan virke uafhængigt af hinanden. Bagtil er
der derfor kun fodbremsebelægninger,
|
|
med smallere tromler. Bremserne ansås for farlige og
blev fx forbudt i Pennsylvania. De blev lavet om allerede i marts 1928, og
fra cirka juli 1928 kørte alle Ford A, også udenlandsk samlede, med det ny
og vidt kendte bremsesystem. Vognen bremser nu godt nok. Her i landet findes
kun ganske få med det oprindelige system, de fleste blev lavet om.
Håndbremsegrebet sidder selvfølgelig til venstre.
Motorophæng: Fast, med en smal gummiklods bagtil, foran boltet
direkte til rammen. Blev lavet om i november 1928, med fjedre. Ponsels
ophæng var som så mange andre blevet savet over, men blev rekonstrueret og
der blev svejset et stykke på tværvangen som oprindeligt. Den vibrerer
lidt mere end nyere A-modeller, men ikke ret meget.
Kølesystem: Der sidder en ekstra, rund skærm omkring køleren
i motorrummet. Skulle forbedre kølevirkningen. Blev fjernet november 1928.
Dynamo: Fladt »vækkeur«. Senere
|
|
type kom januar 1929. Var ikke helt driftssikker, kullene
brændte af.
Kobling: Flerplader lamelkobling som hos Lincoln. Blev ændret
til enkeltplader i november 1928. Den kobler blødt og fint ind og ud, men
blev ikke anset for helt driftssikker. Fords servicebulletin begrunder de
mange klager med at »denne fine kobling måske ikke var velegnet for folk,
der behandler den for robust. «
Starter: Firkantet kontakt, blev ændret november 1928.
Bagklap: Børnesygdommen består i, at hvis kalechen er åben,
må man løfte den for at åbne svigermorklappen. Blev først ændret med
1930-modellen.
Bagtøjstriangel: Smallere end på senere modeller, næsten så
smal som på Ford T. Blev gjort tykkere i november 1928.
Forskærme: Har ikke det karakteristiske knæk, men er lidt
fladere der hvor de bliver boltet på rammen. Ændret juni 1928
Motorhjelm: Gællerne ender ikke
|
|