Bilhistorisk Tidsskrift NR. 75 - 1983 side 23 |
Dansk folkebil 1937- det store
flop! |
Tidsskriftet »Ingeniøren« bragte i sommeren 1937 den
artikel, hvis begyndelse ses til venstre. Den vakte temmelig megen opsigt,
blev citeret i dagblade og motorpresse, som begejstret kunne oplyse, at
»Ingeniøren« havde bebudet en fortsættelse i næste nummer. Og den kom
også. De to afsnit fyldte tilsammen godt og vel 6 sider, spækket med
diagrammer, tabeller og tegninger. Ingeniør Hansen gav en indgående
begrundelse for at begynde en dansk fabrikation af en lille personbil, af
størrelse nogenlunde som en Ford Junior, brugte blandt andet som argument
at udenlandske biler blev tungere og tungere, og forklarede hvordan
velkendte elementer kunne anvendes enkelt og utraditionelt. Han gennemgik
detaljeret projektet, med gode begrundelser for valget af konstruktioner.
Det så alt sammen såre plausibelt ud, og blev som sagt taget fuldstændig
alvorligt af alle. |
afsløres. Jagten på stof til Lanciaartiklen i BhT
73 bragte os i forbindelse med tegneren Paulli Steiner, ham der havde tegnet
Højer-karrosseriet til løjtnant »Strop« Hagemanns Lancia Dilambda. Og
her er historien med omtrent hans egne ord: |
ud ved hjælp af et par bolte, når den skulle repareres.
Det var alt hvad han og jeg havde på en dansk folkebil. |