Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 75  -  1983     side  26

     
 

ligt om en dansk folkevogn, måtte der ligge et seriøst arbejde bagved (han havde selv som ung gennemgået en uddannelse og havde forstand på tekniske tegninger). Han kontaktede Gustav Hansen for at få et møde om eventuel finansiering af folkevognen. Gustav Hansen ringede mig op. Meget opstemt. Jeg skulle med i karrosseriarbejdet osv. — Mødet hos Hollesen var hurtigt overstået. Det væsentligste, Gustav Hansen havde med, var min tegning og nogle meget løse overslag, men intet konkret. Måske dog tegningen af fortøjet. Han fik besked om at komme igen, når der forelå konkrete beregninger. Det gik med dette projekt ligesom med »Strop«s forhandling af Steyr vognene, at ændringerne i verdenssituationen stoppede det. Gustav Hansen havde for øvrigt ikke fået gjort meget mere ved det tekniske. Han begyndte senere som maskiningeniør på maskinfabrikken Vesta i København. Inden sagen var afsluttet, spurgte Gustav mig, om jeg ikke ville lave en tegning til ham af »Mariehønen«. Uden gennemskæring og i farver. Jeg havde ikke originaltegningen til »Mariehønen«, og G.H. havde vist ikke fået den tilbage igen, så jeg indsatte et blyants-

raster på det ene af avisudklippene. Jeg lavede en løs tegning, akvarelagtig, tog 35 kr. for den og så var han sur et stykke tid.
   Jeg fik senere tilbud fra DaimlerBenz Sindelfingen afdelingen ved Stuttgart om job på deres modeltegnestue med fri vogn og bolig (pga omtalen af »Mariehønen«, som en tysk repræsentant for Daimler-Benz, som jeg havde talt med ved en biludstilling, havde ladet gå videre). NB: Afslået af mig!
   Senere traf jeg Gustav Hansen cirka 1942, og sidste gang i slutningen af 1946 eller begyndelsen af 1947, hvor vi en eller to gange mødtes over en sludreøl i værtshuset Gilleleje i Nyhavn. Han havde muligvis på det tidspunkt fået arbejdet i Arhus på en fabrik, der hed Lysta eller noget lignende. Jeg prøvede uden held at kontakte ham, da jeg havde lavet et motorprincip, (på papiret og i lille papmodel) af en roterende tokammermotor og ville have G.H. til at hjælpe med det tekniske. Det var halvandet år før Wankel motoren blev beskrevet i danske aviser. Der var dog en kæmpeforskel mellem dem. «


   

                  DANSK VETERANBIL KLUB
                   Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
              Tel. 01-71 39 02 kun mandag aften.

  

                                REDAKTION
    O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
        Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
      Tel. 02-89 11 48.
      Helst skriftlig henvendelse.
      I redaktionen: Th. Ry Andersen, Peter Bering,
        Erik Olsen, K. Schouboe, P. E. Hansen, 
        Peter Juel Jeppesen, Bjarne Kornbeck,
      Ole Nissen, Peder Steril.
   Eftertryk tilladt med kildeangivelse. 
    Repro: Københavns Kliche & Offset. 
   Tryk: Eiler Filertsen, Kbh.