Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 76  -  1983     side    3

     
  M.G. Album

Gak ud på gaden og bed den første den bedste nævne navnet på et sportsvognsmærke. Vi vover den påstand, at der er større chance for at høre svaret: M. G. end noget andet.
   Det følgende skal ikke være historien om M.G. Der findes fremragende speciallitteratur om den. Derfor vil man heller ikke finde alle modeller nævnt, og slet ikke de særlige racer- og rekord-typer, som var med til at skabe begrebet M.G.
   Vi vil derimod prøve at illustrere mærkets fremfærd på dansk jord, og ikke mindst med fotografier.
   Det var først i 1932, cirka 7 år efter at mærket var kommet rigtigt i produktion, at det blev introduceret herhjemme. Nellemann havde på det tidspunkt overtaget importen af Morris og beslægtede mærker, men turde ikke binde an med M.G.

Krøyers stand i Forum 1933  På bagsiden præsentationen på Bellevue af J.2.

 

Men så tog et par garvede motor-sportsfolk til London for at se Motor Show i oktober 1932. Ib Krøyer Christensen og Even Ibsen blev så begejstrede for M.G., at de bestilte hver sin, Ib Krøyer en rød topersoners J.2, Ibsen en firepersoners J.1 i tofarver rød. Tro det eller ej, men begge vogne eksisterer endnu.

Ib Krøyer Christensen
sikrede sig agenturet for M.G. Og Even Ibsen blev ansat hos Cai Caspersen (se BhT nr. 73), der så blandt sine mange gøremål figurerede som københavnsk forhandler af M.G. På biludstillingen i Forum i marts 1933 udstillede Ib Krøyer Christensen en rød J.2 og en flødefarvet og nougatbrun J.1. Desværre kniber det med at huske, og man kan ikke direkte se nogen salgsstatistik for Danmark for de år i M.G. fabrikkernes arkiver, som i dag beror hos den engelske M.G. Car Club. Så hvor mange J-typer der kom til Danmark, kan ikke siges med sikkerhed.

 

Det kunne lade sig gøre, men det ville kræve, at man gennemgik oplysningerne på hver enkelt vogn, som forlod fabrikken. Antallet må have været meget begrænset. Hvis den udstillede J.2 var Ib Krøyers egen, er vi oppe på mindst 6 stk. Den flødefarvede J.1 var efter al sandsynlighed den, en tredje kendt motorsportsmand, Max Schreiner, fik.
   Der var også en særlig præsentation af en J.2 på Bellevue Strandhotel.
   Motorpressen lagde ikke meget mærke til M.G. Der er kun et af de store danske motorklubblade, som nævner M.G. på Forum udstillingen 1933. I 1933 har MOTOR et foto af Cai Caspersen ved rattet af en J.2 og teksten »Den kendte motormand Cai Caspersen i en pæn lille M.G. sportsvogn«. Samme foto forekommer i Dagens Nyheder 16/7 1933. Måneden før havde dagspressen fortalt, at Caspersen havde overtaget den københavnske forhandling, at han havde stillet en lille rød M.G., ført af Even Ibsen, til rådighed for stævneledelsen ved flyverstævnet i Kastrup, og at flyveren, løjtnant Foltmann, blev bragt fra København til Odense i en lille M.G. sportsvogn for at kunne nå at holde