|
M.G. Album
Gak ud på gaden og bed den første den bedste
nævne navnet på et sportsvognsmærke. Vi vover den påstand, at
der er større chance for at høre svaret: M. G. end noget
andet.
Det følgende skal ikke være historien om M.G. Der
findes fremragende speciallitteratur om den. Derfor vil man heller
ikke finde alle modeller nævnt, og slet ikke de særlige racer- og
rekord-typer, som var med til at skabe begrebet M.G.
Vi vil derimod prøve at illustrere mærkets fremfærd
på dansk jord, og ikke mindst med fotografier.
Det var først i 1932, cirka 7 år efter at mærket var
kommet rigtigt i produktion, at det blev introduceret herhjemme.
Nellemann havde på det tidspunkt overtaget importen af Morris og
beslægtede mærker, men turde ikke binde an med M.G.
Krøyers stand i Forum 1933 På bagsiden
præsentationen på Bellevue af J.2. |
|
Men så tog et par garvede motor-sportsfolk til
London for at se Motor Show i oktober 1932. Ib Krøyer Christensen
og Even Ibsen blev så begejstrede for M.G., at de bestilte hver
sin, Ib Krøyer en rød topersoners J.2, Ibsen en firepersoners J.1
i tofarver rød. Tro det eller ej, men begge vogne eksisterer endnu.
Ib Krøyer Christensen
sikrede sig agenturet for M.G. Og Even Ibsen blev ansat hos
Cai Caspersen (se BhT nr. 73), der så blandt sine mange gøremål
figurerede som københavnsk forhandler af M.G. På biludstillingen i
Forum i marts 1933 udstillede Ib Krøyer Christensen en rød J.2 og
en flødefarvet og nougatbrun J.1. Desværre kniber det med at
huske, og man kan ikke direkte se nogen salgsstatistik for Danmark
for de år i M.G. fabrikkernes arkiver, som i dag beror hos den
engelske M.G. Car Club. Så hvor mange J-typer der kom til Danmark,
kan ikke siges med sikkerhed. |
|
|
Det kunne lade sig gøre, men det ville kræve, at man
gennemgik oplysningerne på hver enkelt vogn, som forlod fabrikken.
Antallet må have været meget begrænset. Hvis den udstillede J.2
var Ib Krøyers egen, er vi oppe på mindst 6 stk. Den flødefarvede J.1
var efter al sandsynlighed den, en tredje kendt motorsportsmand, Max
Schreiner, fik.
Der var også en særlig præsentation af en J.2 på Bellevue
Strandhotel.
Motorpressen lagde ikke meget mærke til M.G. Der er kun et
af de store danske motorklubblade, som nævner M.G. på Forum udstillingen
1933. I 1933 har MOTOR et foto af Cai Caspersen ved rattet af en J.2 og
teksten »Den kendte motormand Cai Caspersen i en pæn lille M.G.
sportsvogn«. Samme foto forekommer i Dagens Nyheder 16/7 1933. Måneden
før havde dagspressen fortalt, at Caspersen havde overtaget den
københavnske forhandling, at han havde stillet en lille rød M.G., ført
af Even Ibsen, til rådighed for stævneledelsen ved flyverstævnet i
Kastrup, og at flyveren, løjtnant Foltmann, blev bragt fra København til
Odense i en lille M.G. sportsvogn for at kunne nå at holde |
|