Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 76  -  1983     side    5

     
 

Midget type 'M'
Da vi begyndte at samle materiale til dette M.G. Album, var vi meget overbevist om, at der ikke havde været nogen vogne af mærket i Danmark før november-december 1932. Men som det så ofte før har vist sig under vores bil-arkæologiske forskning, skal man aldrig sige aldrig.
   I hvert fald kørte oversætteren, daværende premierløjtnant Mogens Boisen i 1933-34 rundt i en 'M' type Midget, som han havde købt brugt i København.

   Hvad der blev af den, vides ikke, udover at Boisen et par-tre år senere så den på et værksted i Græsted. Boisen deltog i enkelte løb, blandt andet konkurrerede han på Grundlovsdag 1935 med Preben Sørensen i en Magna Six og Torben Strand i J.1 på Frederikssund Stadion, nok det første større M.G. opgør i dansk motorsport. Det var en af de meget få gange, Torben Strand ikke vandt. Preben blev nummer 1, Boisen nr. 2 og Kurt Christensen i Morris nr. 3. 

  Ved Sandholm-lejren.

 

   

Den lille M-type vakte stor opsigt, ikke mindst blandt Boisens menige i Sandholm-lejren, han imponerede dem blandt andet med at rase gennem en låge, som ellers kun blev brugt af cyklister. Ikke mindre opsigtsvækkende var det at se Boisen med sin bedstefar i passagersædet, pensioneret dommer med rundpuldet hat!
   Trods forskelligt knas, blandt andet med en utæt køler (tætnet med kaffetilsætning) kom Boisen vidt omkring i sin røde M.G., og den kunne løbe ganske hurtigt. En tur fra København til Viborg blev gjort på 4 timer og 10 minutter!
   De M-typer, som i dag findes i Danmark, er alle indført i nyere tid. Jarl Korremann, Jørgen Hansen og Norman Pedersen har restaureringer undervejs, såvel af tidlig som af sen type, men det ser ud til at Svend Carstensen kommer først med sin, som han endda siger er en Double-Twelve, det vil sige en særlig sporty type med oplagt udstødningsrør.
   'M' blev lanceret i april 1929 som