|
Midget type 'M'
Da vi begyndte at samle materiale til dette M.G. Album, var
vi meget overbevist om, at der ikke havde været nogen vogne af
mærket i Danmark før november-december 1932. Men som det så ofte
før har vist sig under vores bil-arkæologiske forskning, skal man
aldrig sige aldrig.
I hvert fald kørte oversætteren, daværende
premierløjtnant Mogens Boisen i 1933-34 rundt i en 'M' type Midget,
som han havde købt brugt i København. |
|
Hvad der blev af den, vides ikke, udover at
Boisen et par-tre år senere så den på et værksted i Græsted.
Boisen deltog i enkelte løb, blandt andet konkurrerede han på
Grundlovsdag 1935 med Preben Sørensen i en Magna Six og Torben
Strand i J.1 på Frederikssund Stadion, nok det første større M.G.
opgør i dansk motorsport. Det var en af de meget få gange, Torben
Strand ikke vandt. Preben blev nummer 1, Boisen nr. 2 og Kurt
Christensen i Morris nr. 3. |
|
|
Ved Sandholm-lejren.
Den lille M-type vakte stor opsigt, ikke mindst blandt
Boisens menige i Sandholm-lejren, han imponerede dem blandt andet med at
rase gennem en låge, som ellers kun blev brugt af cyklister. Ikke mindre
opsigtsvækkende var det at se Boisen med sin bedstefar i passagersædet,
pensioneret dommer med rundpuldet hat!
Trods forskelligt knas, blandt andet med en utæt køler
(tætnet med kaffetilsætning) kom Boisen vidt omkring i sin røde M.G., og
den kunne løbe ganske hurtigt. En tur fra København til Viborg blev gjort
på 4 timer og 10 minutter!
De M-typer, som i dag findes i Danmark, er alle indført i
nyere tid. Jarl Korremann, Jørgen Hansen og Norman Pedersen har
restaureringer undervejs, såvel af tidlig som af sen type, men det ser ud
til at Svend Carstensen kommer først med sin, som han endda siger er en
Double-Twelve, det vil sige en særlig sporty type med oplagt
udstødningsrør.
'M' blev lanceret i april 1929 som
|
|