Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 76  -  1983     side    6

     
 

M.G.'s første Midget, i en topersoners åben og en lukket coupé version med solskinstag. Grundlaget var i et og alt den første udgave af Morris Minor med den lille 4-cylindrede maskine med overliggende knastaksel, som Morris ret snart lod afløse af en mere robust sideventiler. Cylindervolumen var 847 cc og motoren ydede omkring 20 hk, senere 27. Naturligvis blev der lavet alle mulige varianter, mere eller

 

mindre racerprægede.
De tidligste M-typer havde karrosserier beklædt med kunstlæder, de sene med metal. I alt blev der fremstillet 3.235.
   Vi skal her ikke komme ind på de forbavsende sportslige resultater, forskellige videreudviklinger af M-typen og dens efterfølgere opnåede, men holde os til de modeller, som har kørt på danske veje.

 

Korremanns M chassis.

  

M-803
Vilh. Nellemann i Randers har i mange år haft den mærkeligste M.G. i landet. Tilsyneladende en slags M Double-Twelve. Vi er gået baglæns i dens historie og ender i 1953 hos en Ove Børge Vad i Knudstrup. Han havde den kun kort og solgte den via bilhandler Vrå til snedker Fløjgård i Bjerringbro. Den var skrigende gul og svær at identificere. Men ser man nøje på fotografiet afslører gællerne i panelet forneden at det faktisk har været en tidlig M – hvor den så er kommet fra. Vi kan udelukke at det skulle være resterne af Mogens Boisens, for hans var en sen type. Totalt forandret er udseendet, og der er også for mange hjulbolte.
  Samme år skiftede den ejer endnu en gang og kom til Ålborg. Ingeniør Svend Age Rasmussen gik med stor entusiasme i gang med at lave sit livs drømmevogn ud af den. Mange dele blev indforskrevet fra England, meget lavede han selv med håndkraft, fx fløj-