Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 76  -  1983     side    8

     
 

Og så blev vognen købt af Fa. Vilh. Nellemann i Randers til reklamebrug. For et par år siden tog Vilh. Nellemann den med til Hirtshals, hvor han skulle nyde sit otium på ejendommen Sejtræk (!). Desværre døde Nellemann sidste år. Firmaet ejer stadig vognen.
   Når vi har sat rubrikken »M-803« over dette afsnit, er det fordi der i 

 

familien Rasmussens kælder ligger et typeskilt med det nummer. Men oplysningerne på skiltet er modstridende. Der står fx 1931-32, men en M med det nummer er lavet i januar 1930. De nuværende papirer har ikke noget stel-nummer, men oplyser om en toldbehandling i 1928 og I. indregistrering i 1932. Mystik.

 

Resultatet af Trolle Henriksens og karetmagerens anstrengelser. Knaldrød.

J Midget
Sideløbende med den første Midget, M-typen, fremstilledes fra oktober 1931 til juli 1932 D-serien i 250 eksemplarer. Med den, og den 6-cylindrede Magna F i samme karrosseri, men længere motorhjelm, lagdes begyndelsen til den stil som siden blev mærkets kendemærke i mange år.
   I september 1932 kom så den topersoners J.2 og den firepersoners J.I. Stadig den lille 847 cc ohc motor, men nu udviklede den 36 bhk ved 5.500 omdrejninger.
   Af J.2 blev der fremstillet 2.083, men af J.1 kun 380.

Krøyers egen J.2
Når man ser på fotografierne af J.2 modellen på Forum udstillingen 1933 og af Ib Krøyer Christensens egen J.2 A 7283, lægger man mærke til, at der er indersider på forskærmene. Det var ikke standard. Samme forskærme sid-