Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 76  -  1983     side  13

     
 

Max Schreiners J.1
Den flødefarvede 4-personers J.1 med nougatfarvede skærme (en klassisk M.G. farvekombination) på Forum udstillingen marts 1933 må være samme vogn, som motorsportsmanden, assurandør Max Schreiner fik indregistreret under A 6002. Den har chassis nr. J.0469 og motornummer 1585AJ, og fabrikken eksporterede den til Krøyer 8. februar 1933 – passende til udstillingen i marts. I april var der en reklamation over differentialet, men ejerens navn er ikke registreret hos M.G. I

 

sommeren 1936 derimod fremgår det, at den ejes af en Per L. W. Schmidt, Strandgade i København, som har den indregistreret under K 9645. Han bor dog på det tidspunkt på Oriel College i Oxford og får motoren hovedrepareret hos M.G. formedelst £ 31.
   Jens Øvli Bredstrup købte J.0469 i 1967 som vrag af Erik Hovgård. Den blev restaureret over et par år, malet rød med sorte skærme og Bredstrups genvordigheder med at få den klar til deltagelse i løb sæsonen 1969 kan man læse om i BhT 22. Desværre måtte Bredstrup for et par år siden ved sin

 

overgang til pensionisternes rækker skille sig af med vognen, og trods ihærdige forsøg var det ikke muligt at finde en dansk køber. Den minderige M.G. endte i Schweiz – absurd nok omtrent samtidig med at Erik Koux indførte en J.2 fra Schweiz til sin søn Christian.
   Nu da vognens fortid er afdækket, burde et behjertet menneske hente klenodiet hjem igen.

 

   

Grosens J.1
Torben Strand købte i 1934 en rød J.1 af Ole Grosell, der formentlig havde anskaffet den som ny. Strand var lige fyldt 18 år og deltog straks efter i et Hubertus-løb og vandt sin klasse. Året efter var han med i løbet på Frederikssund Stadion grundlovsdag, i konkurrence med blandt andre en M Midget og en F.1 Magna.
   Torben Strand mente, at det var Even Ibsens vogn, han havde haft, men det dementeres af papirerne på

Den 18-årige Torben Strands J1 var udstyret med nogle gevaldige horn, en ikke mindre prangende ekstralygte, for ikke at tale om kølerfiguren,