Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 76  -  1983     side  20

     
 

stensen indførte en F.1 og en L.1. Sidstnævnte er forsvundet fra jordens overflade, men resterne af F.l'eren eksisterer sikkert.
   Leif Nowicky har en Magna med et racerkarrosseri, indført i nyere tid.
   F.1 blev lavet i 114 eksemplarer fra november 1931 til august 1932, F.2 i 40 eksemplarer fra oktober 1932 til januar 1933 og F.3, der kunne fås som 4-personers eller lukket, i 94 eksemplarer fra september 1932 til april 1933. Så det er sjældenheder, vi har med at gøre. Af L.1 blev der lavet 486 og af L.2 90, begge typer begyndte i marts 1933, L.1 sluttede i januar 1935, men L.2 allerede i december 1933.
   Magnette K og N serierne blev lavet mellem januar 1933 og november 1936, nogle af modellerne med den lille 1.087 cc motor, nogle med 1.286. Knud Warnich har en NA, indført for nogle år siden.

 

 

  

Vilh. Nellemann

overtog agenturet i 1935-36, og fra det tidspunkt kommer der hold på fabrikkens eksportstatistik:
   For salgsåret 1936/37 figurerer der kun én vogn, en SA cabriolet. Derefter bliver det efter kalenderåret:

1937: 2 TA, 2 SA cabriolet (den ene kan
          være den samme som for 36/37).
1938: 5 TA, 1 VA sedan.
1939: 3 TA/TB, 1 WA cabriolet. 
1945: 2 TC.
1946: 23 TC- før importrestriktionerne
          trådte i kraft.
1947: 1 TC, 1 YA sedan.
1948: 1 TC, 1 YA sedan.
1949: 1 TC, 9 YA sedan, 1 YT tourer.
1950: 3 TD, 13 YA sedan (begge modeller
          udstillet i Forum). 
1951: 2 TD, 1 YA sedan.
1952: 3 TD.
1953: 5 TD, 1 TF.
1954: 6 TF, 25 ZA Magnette.

Der slutter statistikken, men fx af ZA Magnette er der sikkert indført flere efter 1954.

 

S V W

I 1935-36 skete der et fuldstændigt brud med den hidtidige modelpolitik. Det begyndte med SA, en stor rejsevogn med lukket eller åbent karrosseri, en 6-cylindret stødstangsmotor på 2.3 liter — samme som Wolseleys 18 hp, og udstrakt anvendelse af dele fra andre af Nuffield koncernens mærker.
   Den 11/2 liters VA fulgte året efter, og i november 1938 WA med 2.6 liters motor.
   Disse vogne var noget af det mest elegante, nogen engelsk fabrik kunne
  

Højesteretssagfører David købte en påfugleblå SA cabriolet med tilsvarende farve indtræk. Han var ungkarl, kørte ikke selv bil, men havde chauffør. Det synes som om vognen også blev kørt af en fru Ingeborg Nord. Efter Davids død i 1950'erne købte DVK-medlem Nils Mahncke vognen af boet. Senere overtaget af Henrik Baungård, der ændrede farven til mørkerød og satte vognen i stand. Ejes nu af Ole Kristensen. SA 1228 er fremstillet efterår 1936.