Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 76  -  1983     side  31

     
 

danske Y-modeller er der desværre flere som har ladet livet for at give reservedele til T-modeller.

TD - et chok!
1950 var det år, da M.G. fans over hele verden fik deres livs chok! TD — en Midget med pladehjul, det var næsten ikke til at bære. Den robuste undervogn var overtaget fra Y-modellen, dog ikke underslung. Efterhånden måtte man indrømme, at køreegenskaberne var bedre end hos forgængerne. Og man kunne da få trådhjul som ekstra. Da rystelserne havde lagt sig var succesen slået fast, og af de to serier, hhv med samme motor som TC og med 5 hk mere, blev der lavet 30.000, hvoraf 3/4 endte i USA. Til Danmark eksporterede M.G. 1950-1953 13 TD.

 

TF - den sidste kantede
1 1953 blev TD til TF, den sidste af de kantede, omend nu med halvt indbyggede forlygter og skråt kølergitter. Nogle synes, det er den kønneste M.G., andre at nu kan det hele være ligemeget.

 
 Teknisk meget lig TD, men efter en tid med en 1.466 cc motor. Produktionstallene kom slet ikke til at stå mål med TD's: 6.200 med 1.250 cc motor og 3.400 med 1.500 cc. Y, TD og TF kunne fås venstrestyrede.    Ib Dam fører i TD ved Danmarksme sterskaberne på Fangel-banen 1951.