Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 76  -  1983     side  35

     
 

I 1965 suppleret med den smukke GT sportscoupé.
   I 1967 MGC, åben eller lukket, en MGB med en 6-cylindret 3-liters motor. Og 1973 MGB G. T. V8 med en 31/2 liters Rover motor.
   Samtlige disse modeller er repræsenteret i Danmark, men en del eksemplarer er indført privat.

MG Car Club 
Danish Centre

I midten af 50'erne, hvor MG »bare« var en bil, samlede en gruppe MG-fans sig og dannede en MG-klub med direkte tilknytning til moderklubben i England og kaldte den MG Car Club Danish Centre.
   Den lever i bedste velgående. I dag ca. 300 medlemmer. I Jylland og på Fyn har man oprettet en West-sektion.
   MG-klubben medvirker ved sportsprægede aktiviteter.
   Desuden hjælper den med at formidle kontakter til andre lande og derved til måske svært tilgængelige reservedele. Der findes ca. 150 MG'er fra før 1955 i DK. En del har været her fra begyndelsen, mens andre, især MG

 

TA og enkelte TF'er, er indført i nyere tid.
  I 1984 har MGCCDC 30 års jubilæum.
   De forskellige sportsbiler har skiftet ejere mange gange i tiden. Familieforøgelse er ofte den væsentlige grund til ændringer i ejerforholdet.
    Prisen er meget højt oppe på T-typerne. Investeringsobjekter mener mange. Et faktum er det, at unge med entusiasme ikke let kan komme i besiddelse af de eftertragtede MG'er.
   Efter MG-produktionsstop med MGB er der gået en del år, hvor Danmark har været uden nye MG'er. Om der nogensinde kommer noget lignende er nok -tvivlsomt. Der kører nogle MG Metroer rundt, efter sigende noget med drift i, hvis de er udstyret med Turbo-lader!
   MG Maestro med overliggende knast er vist for dyr at hjemføre på grund af de velkendte hårde afgifter.
Synd, at vi ikke får noget nyt med mærket MG.
                                                     EK

Mange, mange har bidraget med oplysninger og fotografier til vores M.G. Album. For mange til at alle kan nævnes.

   

Dog, tre skal have en særlig tak: De gamle Nellemann-medarbejdere Sylvest Andersen og Peder Søby og motorsportsveteranen Torben Strand.
   Anders Clausager og Bent Mackeprang har været konsulenter og materialet er samlet af Jørgen Eggers-Krag (efterkrigs) og Ole Emil Riisager (fortrinsvis førkrigsmodellerne). Clausager er som bekendt arkivar hos Britisk Leylands historiske afdeling BLM Heritage Ltd. og forfatter af en af de senest udkomne bøger om M.G.: »The M.G. Story« (den amerikanske udgave hedder »M.G. The Book of the Car«).
   Uløste mysterier: Troværdige vidneudsagn om en dansk, tofarver grøn lukket WA i 1939, en lyseblå SA (eller WA) saloon i 1962 og en koksgrå ægte TA Tickford med 4-cifret K-nummer ca. 1946.
   Supplerende oplysninger modtages med tak. Vi kan altid lave et opsamlingsheat.
  

FOTOS
i dette nummer af blandt mange andre Peter Bering, Peter Lykkeberg, Bjarne Kornbech og fra Ramsings albums.