Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 77  -  1984     side    4

     
 

 

 

Øverst til venstre ses tydeligt forskellen mellem den smalle » 11 Sport« og den bredere » 11 Normale«. Bagest ses »15-Six«, der er lidt længere i forpartiet end » 11 Normale«. Bilerne tilhører fra venstre Bøje Larsen (Sport, årg. 53, hentet i Frankrig), Peter Jeppesen (Normale, årg. 38, ex. Lykkeberg og ex. G. Falk) og Peter Schmidt Jensen (BIS, årg. 54, ex. Lomholt og ex. Bødker). I midten ses Erik Schultz' B15-Six, årg. -53, med bagagekuffert og underst Søren Lunds smukt restaurerede 11 Sport, årg. 39, i mørkeblå og sort.

 

fortælle historien om »varevognen« -det specielle danske fænomen. Der er allerede skrevet meget om »La Traction« i den udenlandske motorhistoriske litteratur, især om dens bevægede tilblivelseshistorie, der bød på megen menneskelig og teknisk dramatik. Det skal ikke gentages her og er derfor blot kort resumeret, hvorefter vi har vendt os mod de danske forhold. Vi har koncentreret os om 7-og 11-modellerne, og historien om de større 15-Six modeller må vente til en anden gang.

Baggrunden for
»La Traction Avant«

I 1919 startede Andre Citroën sin bilproduktion, og han var den første i Europa, som overførte den amerikanske måde at producere og sælge biler på. Især var det Henry Ford, der dannede forbillede, idet Ford med indførelsen af samlebåndet og anvendelse af en meget bevidst markedsføring simpelt hen brød med alle tidligere principper for bilfremstilling i USA. Fords hensigt var at gøre den »almindelige mand« til bilejer. Andre Citroën havde samme mål og anvendte samme midler.