Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 77  -  1984     side   20

     
 

 

 

I vinteren 1953/54 arrangerede Vejdirektoratet, KDAK, Falcks redningskorps og Automobil Sports Klubben (ASK) i samarbejde med Rådet for større Færdselssikkerhed glatføretræning på Sortedamssøen i København. Citroën'en med A 8291 deltog, men hvem er føreren? Bagved en Morris 8 Roadster 39. Underst ses en 7 eller 11 Sport 34, A 17.447 med Svend Beyer (nr. 33) eller Ernst Hansen (nr. 35) ved rattet i Ringvejsløbet 1946.

 

Af de 7 overlevende cabrioleter i landet er to i dag indregistrerede og begge i rimelig god stand (E. Schultz og P. Schmidt Jensen). Derudover findes en fin original 11 Sport fra 34 Q. Kjær), som i øjeblikket gennemgår en let restaurering. De øvrige fire er slemt medtagne af årene og de mange ejere, og de gennemgår i øjeblikket langvarige og omfattende restaureringer. I Danmark har Normale-modellerne altid været mest udbredt, og der er således bevaret 5 Normale cab'er (Strøyer Hansen, T. Borregård, P. Jeppesen, E. Schultz og P. Schmidt Jensen) og to Sport cab'er (P. Bødker og J. Kjær). Mon der skulle dukke flere op?

En epoke er forbi

Ved krigsudbruddet i 1940 var der produceret ca. 270.000 tractioner, og den første glorværdige epoke med stort modelprogram var forbi.

Specialkarrosserier

11'ren blev fra starten genstand for ombygninger med forskellige special karrosserier, som Citroën-fabrikken