Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 77  -  1984     side   24

     
 

vogne til Danmark, Sverige og Norge skulle passere. Vi har desværre ikke salgstal i Danmark før 1949, men i Sverige var Citroën den mest solgte vogn i 46 med ca. 1400 vogne. I 1950 toppede salget i Sverige med over 3000 biler, hvilket imidlertid kun rakte til en 8. plads, nu da bl. a. Folkevogn, Ford og Volvo igen var blevet storleverandører til den svenske motorisering. 1 Danmark indregistreredes der samme år 550 Citroën'er, hvoraf næsten halvdelen var 450 kg

varevognen bygget over 11 Sport.
   Her i landet var salgs- og indregistreringstallene dog i nok så høj grad dikteret af de stramme valutabestemmelser (se varevognsartiklen), end af hvad man kunne tænke sig at køre i. Men Citroën'erne havde allerede før krigen lagt et nyt sæt normer for kørselskomfort og sikkerhed, og det fortælles da også, at ingen landinspektør, arkitekt, læge eller advokat med et stort kørselsbehov ville køre i andet end »Citroën 11«.

Familiale- og taximodeller
Med introduktionen af de store Familiale- og Salon de Luxe-modeller i efteråret 1934 var Citroën naturligt inde på markedet for hyrevogne, selv om Familiale blot blev præsenteret som en meget rummelig sedan. Og den var i sandhed også både rummelig og økonomisk. Allerede i sept. 34 blev en »1 l Familiale« placeret på 1. pladsen i et lokalt fransk økonomiløb, hvor det gjaldt om at køre længst muligt på 5 liter benzin. Brdr. Rouen