Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 77  -  1984     side   27

     
 

Først så sent som i 1983 har vi i Danmark fået vor egen klub, »Traction Avant Danmark«, som på nuværende tidspunkt (februar 1984) tæller godt 60 medlemmer. Klubben arbejder primært på at samarbejde med de øvrige klubber i Europa, men også på det hjemlige plan er der aktiviteter i gang, bl. a. har der været afholdt to større arrangementer i Jylland, og et træf i København er planlagt i juli i år.
   Mange er for tiden i gang med at restaurere deres elskede 11'r så den kan blive klar til jubilæumsårets aktiviteter.

11 Sport 450 kg. Varebil

Af Jens Møller Nicolaisen
Citroën var blandt de allerførste, da indførslen efter krigen indledtes omkring nytår 1946. På grund af valutakrisen måtte staten fra efteråret begrænse importen, hvorfor man fra da af måtte indhente indkøbstilladelse fra Direktoratet for Vareforsyning.
   At opnå indkøbstilladelse til en ny personbil var vanskeligt og krævede ganske bestemte forudsætniger. Da indkøb af ny varebil krævede andre forudsætninger (f. eks. at man var selvstændig næringsdrivende med dokumenteret behov for varetransport), var det følgelig en anden gruppe i befolkningen, som kunne opnå indkøbstilladelse til varebiler. Automobilsalget blev således efter krigen til en kamp om indkøbstilladelserne med to definerede områder: Personbiler og varebiler.
   Når der i Citroëns modelprogram i 1949 ikke fandtes nogen mindre varebiler, må det være grunden til, at man i Danmark

begyndte at ombygge nye personbiler til »450 kg. Varebil« — al den stund, at man har kunnet få flere personbiler hjem fra Frankrig end man kunne sælge grundet importrestriktionerne. At afgifterne på varebilerne var lavere har nok haft mindre betydning i denne sammenhæng.
   Varevognen henvendte sig primært til detailhandlende og blev hurtigt populær. På visse tidspunkter oversteg salget af varevognen salget af personbilerne (se tabellen side 24), så nogen dårlig forretning har den ikke været.
   I alt solgtes 530 »450 kg. Varebil« i perioden oktober 1949 til september 1953. Derudover har der været en mindre eksport til Norge. Da produktionen ophørte, havde 2CV-varevognen vist sig som en god afløser, set med en sælgers øjne.
   Når man anvendte Sporten som basis for varevognene, og ikke den større Normale-model, skyldtes det sikkert, at Normalen kunne sælges som lillebil, hvorfor man ikke havde den samme »rest« af denne.