Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 77  -  1984     side   36

     
 

derliggende lag og »koger op«. Det skal dog ikke forstås sådan, at bruger man primer af et fabrikat og næste lag af et andet er man prisgivet. Noget går sammen, andet ikke.
   På den afrensede, spartlede overflade påfører vi med sprøjte R 46. R 46 er en primer, ordet primer er engelsk og betyder grundmaling. Primeren skal »gribe fat« i metaloverfladen og danne en god overgang til næste lag. R 46 er lysegrøn og fortyndes med ca. 25%

 

standardfortynder, den påføres i et relativt tyndt, med dog dækkende lag.
   Efter primeren skal sandingslaget påføres, også med sprøjte. Sanding er ligesom primer engelsk, og hentyder til det lag man sliber. Sanding fås som almindelig sanding, der skal slibes, og som non-sanding, der ikke skal slibes.
   Når sandinger, eller fylderen som laget også kaldes, skal slibes, må denne slibning naturligvis udføres med meget fint papir. Enten som tørslibning eller

 

som vådslibning. Sliber man for groft ses sliberidserne gennem næste lag –dæklaget eller farvelaget.
   Lesonal har flere sandinger, F 71 –72 – 77 – 89, slibbare og ikke- slibbare, som alle skal fortyndes temmelig meget – op til 100%. Sandin-

 
En restaureret gammel bil bør have en ren, sort undervogn. Automobillakerere kan næppe undgå at tilsvine undervognen med primer og sanding, derfor lakeres karrosseriet separat. Således får det også maling påført områder, der senere dækkes af skærme, paneler, beklædning etc.
   Vognen, hvorpå karrosseriet er fastspændt med bolte, er lavet med simple midler: et par plæneklipperhjul, et par trillebørbjul, lidt rør og fladstål, alt fundet brugt bos produkthandleren. Med en CO2-svejser kan det hurtigt opbygges — og vognen kan genbruges ved næste restaureringsprojekt.
   Her er karrosseriet vist færdigspartlet med Plastic Padding Finspartel og grundet med R 46. Dog har træoverfladerne været afdækket, idel R 46 kun egner sig til stål, Det nye træ påførtes ved karrosseriopbygningen farveløs træimprægneringsvæske.